Egy városka antik ékszereket áruló üzletének tulajdonosa mesélte, hogyan tanulta meg, hogy a magas ár a fogyasztók fejében egyenlő a jó minőséggel.
A történet már-már hihetetlen
Az ékszerüzlet tulajdonosának barátja egy igen különleges születésnapi ajándékkal szerette volna meglepni a menyasszonyát. Az ékszerész megmutatott neki egy nyakláncot, ami eredeti áron 500 dollárba került, de mivel barátok voltak, elhatározta, hogy 250 dollárért adja neki. Így hát a barátnak már ezzel az olcsóbb árajánlattal mutatta meg a nyakláncot.
A gáláns benyomásra pályázó vőlegény az első pillantásra el is volt ragadtatva az ékszertől. Azonban, amikor megtudta, hogy ez mindössze 250 dollárba kerül, csalódott lett és meggondolta magát. Azt mondta, hogy ő most tényleg valami igazán szépet keres. Egy valóban kivételes ajándékot szeretne adni a menyasszonyának.
Az ékszerész a magas ár mellett döntött
Másnap felhívta a barátját, és kérte, menjen még egyszer be az üzletbe, mert talált egy másik nyakláncot, ami biztosan tetszeni fog neki. Az újabb, hasonló külsejű és értékű nyakláncot ez alkalommal 500 dolláros áron kínálta a barátjának.
A barát persze emiatt sokkal csodálatosabbnak találta az ékszert, és máris akart fizetni. Szinte gondolkodás nélkül meg akarta venni ezt az új és kifejezetten értékesnek tűnő nyakláncot. Ám mielőtt azonban fizetett volna, az ékszerész közölte vele, hogy a jó barátságra való tekintettel elengedi az ár felét. Mert ez lesz az ő eljegyzési ajándéka a barátja és kedvese számára.
A jóbarátot boldoggá tette a magas árból kapott kedvezmény
Meglepő módon egyáltalán nem találta sértőnek a kedvezményes 250 dolláros árat. Hatalmas boldogsággal hálálkodott, hogy ezt a kivételes – mivel drága, ugye – árut ennyire kedvezményes áron megkaphatta.
A tapasztalat ebből az, hogy a vevő biztos akar lenni az áru minőségében, emiatt fenntartásokkal kezeli az olcsóbb árakon kínált termékeket. Egyáltalán nem véletlen, hogy az argóban az “olcsó”, jobban mondva “óccsó” gúnyszó nem konkrétan az alacsony árat, hanem a gyatra minőséget, a silány, lealacsonyító megoldásokat jelöli.
Olvass a témában további cikkeket itt.
Forrás: Robert B. Cialdini, Hatás
Comments are closed.