Legalábbis ebben hisz a Birdband nevű cég, amely nemrégiben piacra dobta Magyarország első közösségi pólómárkáját.
Napról-napra bebizonyosodik, mekkora erő rejlik az online közösségekben, gondoljunk csak a beteg gyerekek megmentését célzó körlevelekre, melyek jelentős része ma már nem valami nyereségéhes gonosztevő ügyes húzása, hanem leinformálható segítségkérés a bajbajutott apróságok hozzátartozóitól. Számos adomány gyűlt össze egy-egy virtuális felhívás hatására, volt, akinek a chattársai a lakását is felújították, pedig „élőben” korábban sohasem találkoztak. A szociális vonatkozásokon túl, melyeket ügyesen persze meg lehetne lovagolni, a cégeket leginkább az online közösségek vásárlóereje érdekli. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy ez egy nagy potenciált rejtő, kiaknázásra váró terület. Ha egy cég ért a közösség nyelvén, könnyen felmérheti, mire vevő leginkább a célcsoportja. Ami eddig etalonnak bizonyult, az a kreativitás. Egyre több cég lovagolja meg – általában egy-egy promóció erejéig – az internetezőkben szunnyadó alkotási vágyat. A Birdband ennél tovább ment, és egy márkát kanyarintott az önjelölt designerek köré. Honlapjukra bárki feltöltheti az általa megálmodott pólómintákat, melyek közül a legjobbakat „népszavazásra” bocsátják. Amelyik póló 10 nap alatt jelentős számú szavazatot kap, az gyártásra kerül. És itt jön képbe a sógor, koma, jó barát, pontosabban a közösségi oldalak megosztás gombja, hiszen ki ne szeretné kézbe fogni, esetleg másokon is látni, amit tervezett. Ráadásul minden egyes eladott póló után még egy kis zsebpénz (500 Ft) is üti a markát az alkotónak. A nem mindennapi lehetőség nemcsak az elszánt amatőrök, hanem a profi designerek fantáziáját is megmozgatta. A nagyközönség annyira lelkesen fogadta az ötletet, hogy az indulás után pár hónappal már havonta átlagosan több mint 10 000 látogatója volt a honlapnak, a regisztrált tagok száma pedig meghaladja az 1500-at. Ennek örömére tavaly év végén egy kiállításra várták a nagyérdeműt, ahol az érdeklődők, vásárlók találkozhattak a tervezőkkel és a márka szülőatyjával, aki nem tagadta, hogy külföldi mintára cselekedett, amikor beindította vállalkozását. A 14 legnépszerűbb pólót bemutató, bulival egybekötött kiállítás közös pólótervezésbe torkollott, a helyszínen ugyanis bárki ráfirkanthatott egy hatalmas sablonra. A pólókat nem mellesleg jótékony célra ajánlották fel a Bátor Táboros gyerekeknek. A cég távlati tervei között közösségi megmozdulások és repertoárbővítés szerepel, hamarosan egyéb felsőruházati termékeket is kedvünkre dekorálhatunk, sőt, még plakátot is tervezhetünk és vásárolhatunk a weboldalon. Kicsit körüljárva a témát belebotlottam a cég hazai konkurenciájába, a polomania.hu-n is lehetőségünk nyílik arra, hogy a nem túl fantáziadús sablonok mellett saját üzeneteket és képeket is megjelenítsünk a ruhadarabokon, bár az ő honlapjukról a közösségi élmény lemaradt.
A pólótervezés népszerűségére a napjainkban fennen hangoztatott egyediségre való törekvés lehet a magyarázat, ruházatunk ugyanis már messziről, szinte helyettünk kommunikál a külvilággal. Az egyediség persze kicsit csorbul azáltal, hogy a legjobb minták bárki számára megvásárolhatóak, de emiatt nem hinném, hogy fájna az alkotók vagy a vásárlók feje. A Birdband még csak most bontogatja a szárnyait, ötletük állítólag van bőven, de mindent a maga idejében. Én azért nem várnék túl sokáig azzal, hogy a regisztrált tagok részére ízlésüknek megfelelő, személyre szabott pólókat terveztessek, ajánljak, esetleg limitált szériát dobjak a piacra.
www.birdband.hu