Ahogy arról cikksorozatunk előző részében is beszámoltunk, a digitális marketing-érettség szintjét technikai és szervezeti tényezők egyaránt befolyásolják. Ebben a cikkünkben a technikai feltételeké lesz a főszerep. Csapjunk is bele!
A mai, digitális korszakban a marketingesek számára nélkülözhetetlenek az alapvető technikai képességek és kapacitások. Ezen belül kiemelt jelentőségűnek mondhatók az adatok gyűjtéséhez, felelősségteljes feldolgozásához, illetve a hatékony ösztönzők kialakítására történő felhasználásához fűződő ismeretek és lehetőségek.
A BCG a 2018-as kutatása során három technikai feltételt azonosított, lássuk, melyek is ezek!
- Összekapcsolt adatok: A digitálisan érett marketingesek az online és offline adatforrások összekapcsolásával egyrészt képesek behatárolni a márka célközönségét, másrészt, teljes körű képet tudnak alkotni annak tipikus vásárlóiról. Manapság az összekapcsolt, mindemellett biztonságosan tárolt adatok szinte minden technológiai újításnál kiemelt szerepet játszanak. Egy európai kiskereskedelmi lánc pénzügyi leányvállalata például létrehozott egy egységes felületet a vállalat hűségprogramjában résztvevő 16 millió vásárló (online és offline tranzakciókból, továbbá harmadik féltől származó) adatainak a tárolására. A fejlesztésnek köszönhetően a vállalat többek között a felére csökkentette a bankkártyás fizetés során megjelenő képernyők számát és személyre szabott promóciókat kínál a klubtagok számára.
- Automatizáció és integrált technológia: A vállalatok manapság számtalan olyan marketing technológiai eszközt használnak, amelyek lehetővé teszik az adatok és a tartalmak nagyléptékű automatizációját. Ezek közé tartoznak a webanalitikai eszközük, egy CRM suite, valamint egyéb integrált hirdetési technológiák a médiavásárlás és a személyre szabott üzenetküldés automatizálása végett. Egy online turisztikai vállalat például egy külső technológiai szolgáltató bevonásával, ügyfélinterakciókból származó adatokra támaszkodva automatizálta a display hirdetések programmatic módon történő megjelenítését. Ennek hatására a display advertising csapatban napi 80 munkaóra szabadult fel, az adatelőkészítési idő pedig majdnem 100%-kal csökkent.
- Cselekvésre ösztönző mérések: Az adatvezérelt marketingesek képesek azonosítani a vásárlói útvonal mentén felmerülő érintkezési pontok értékét, ami fontos információforrásként szolgálhat a KPI-ok meghatározásához, továbbá lehetővé teszi a vásárlói interakciók összekapcsolását az értékesítési és a nyereségelvárásokkal. Egy autógyártó cég például az adatvezérelt technológia bevezetésével alakított ki intelligens ajánlattételi stratégiákat, továbbá a vásárlói útvonal megértéséből származó információk alapján allokálta a költségvetését. A fejlesztés 6%-kal több lead-et generált a cég számára, a CPL mutatót 17%-kal javította, mindemellett rávilágított a mobiltelefonos értékesítés fontosságára.
Mindez viszont a „multimoment” érettség elérésének csak az egyik oldala. Ha a szervezeti feltételekre is kíváncsi vagy, tarts velünk cikksorozatunk következő részében is!
Forrás:
Boston Consulting Group (2019): The Dividends of Digital Marketing Maturity. https://www.bcg.com/publications/2019/dividends-digital-marketing-maturity (2021. 12. 03.)
Comments are closed.