A márkák történetmesélésének atyja, Seth Godin szerint a marketing „egy történet elmondásának művészete, amely rezonál a közönséggel, majd terjed”.
A nagy, sikeres nemzetközi márkák régóta tudják ezt
És persze alkalmazzák is, méghozzá alaposan kidolgozott stratégiák mentén. Nézzük a legismertebb példákat, amiknél sokszor fel sem tűnik számunkra, hogy bizony épp egy sztori szippantott be minket, miért kelti fel a kíváncsiságunkat a legújabb termék, vagy épp a legújabb tévéreklám, social media poszt.
Apple
Történeteket mesél el azokról az emberekről, akik megkérdőjelezik a normákat.
Nike
A sportmárka olyan történeteket mesél el, amelyekben az emberek véghezviszik a lehetetlent.
Airbnb
Történeteket mesél el azokról az utazókról, akik a világ minden táján otthon érzik magukat.
De hogyan lesz lebilincselő egy történet? És hogy mondjuk el egy márka történetét?
A történetmesélés törvényei ebben nyújtanak számunkra segítséget. Annyira hatásos módszerek ezek, hogy ezeket használja a Pixar, az Apple és még sokan mások is:
- a vállalat általános marketingjére
- az ügynökség által készített tartalomra
- a közösségi média posztokra
- a weboldal tartalmához
- és minden egyébre
Ismerkedjünk meg a 3 legnépszerűbb történetmesélési képlettel:
Három törvény, amit a márkák jobb, ha betartanak
- Expozíció – a jelenet beállítása és a karakter(ek) bemutatása
- Konfrontáció és ráerősítés a problémára
- Megoldás – jelenítsük meg a csúcspontot és oldjuk meg a problémát a termékkel.
Freytag piramisa
- Ötlépéses dramaturgia
- Expozíció – ismertessük a fontos háttér-információkat
- Feszültség fokozása – mondjunk el egy eseménysorozatot, ami eléri a csúcspontot
- Pálfordulás/Csúcspont – fordulat a történetben (általában a történet legizgalmasabb része)
- Csökkenő feszültség
- Megoldás – a probléma megoldásával ér véget a történet
A módszert Gustav Freytag készítette, amikor Shakespeare és az ókori görög mesemondók történeteit elemezte.
Hídszerkezet – A leggyakrabban használt dramaturgia
- Előtte – Mutassuk be a jelenlévő problémát
- Utána – Képzeljük el, milyen lenne a szituáció a probléma megoldása után.
- Híd – Így juthatunk el oda. A felsorolt dramaturgiai eszközök egyaránt kiválóan alkalmazhatóak számos kommunikációs platformon.
- blogbejegyzésnél
- a közösségi médiában
- e-mail kampányoknál, és egyéb marketingeszközöknél is.
Comments are closed.