Cikksorozatunk előző részeiben elméletben bemutattuk a viselkedéstudomány egy viszonylag új megközelítését, a „nudging” technikáját és az erre épülő szervezeti egységeket, a „nudge unit”-okat. Most viszont nézzünk meg erre néhány gyakorlati példát, illetve ezek eredményeit!
„Nudge”: a support-centerrel történő kommunikáció nyelvezetének megváltoztatása annak érdekében, hogy a felhasználók körében elősegítsék egy termék hosszú távú előnyeiről való gondolkodást.
Eredmény: az ügyfélmegtartási arány 14%-kal növekedett.
„Nudge”: „önzetlen” ösztönzők bevezetése, amelynek lényege, hogy az újabb ismerősök beajánlása esetén nem az ajánló kap jutalmat, hanem az ajánlott fél.
Eredmény: a korábbiakhoz képest 2,5x több vásárló részesült jutalmakban ajánlások révén.
„Nudge”: figyelő szemeket ábrázoló poszterek elhelyezése egy acélüzemben azért, hogy az ott dolgozók ne feledkezzenek meg a biztonsági előírások betartásáról.
Eredmény: a dolgozók körében 35%-kal javult a biztonsági előírások betartása.
„Nudge”: a beléptetési folyamat során a fókusz áthelyezése az új munkatársban rejlő potenciálra és fejlődési lehetőségeire a szervezet saját „PR”-ja helyett.
Eredmény: a munkáltatóhoz való hűség mértéke 33%-kal nőtt.
„Nudge”: emlékeztetők küldése, illetve kisebb ajándékok (pl. mozijegyek, éttermi kuponok) felajánlása hitelügyintézők számára a havi teljesítménycélok gyorsabb elérésének ösztönzése érdekében.
Eredmény: a hónap első 2 hetében 18%-kal nőtt a hitelkihelyezések száma.
„Nudge”: páciensek ösztönzése arra, hogy személyes üzenetben kérelmezzék orvosuktól az egészségügyi kártérítések jóváhagyását, emellett pedig az orvosok informálása a legrövidebb visszaküldési időkről.
Eredmény: átlagosan 15%-kal kevesebb idő kellett az orvosok számára a formanyomtatványok visszaküldéséhez.
Mint látható, a „nudging” alkalmazásával legtöbb esetben minimális beavatkozás mellett szignifikáns javulás érhető el számtalan területen, célcsoporttól függetlenül. Azonban a hatásosság feltétele, hogy a használni kívánt „nudge” jól legyen kialakítva. Hogy mi kell ehhez pontosan? Cikksorozatunk következő részéből kiderül!
Forrás:
Güntner, A., Lucks, K., Sperling-Magro, J. (2019): Lessons from the front line of corporate nudging. McKinsey & Company.
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/lessons-from-the-front-line-of-corporate-nudging (Utolsó megtekintés: 2021. 09. 28.)
Comments are closed.