Már elkezdtük boncolgatni azokat a szervezeti hátteret érintő változtatásokat, amik a McKinsey szerint elengedhetetlenek a modern marketing integrálásához. Szó volt már szervezettervezésről, szervezeti kultúráról és agilis munkavégzésről. De mire kell még készülnünk ezen kívül?
Tehetség- és ügynökség-menedzsment
A marketing jelenlegi komplexitása miatt a marketingeseknek új stratégiát kell kidolgoznia a tehetségmenedzsmentre. Ezt érdemes az alábbi 3 tényező köré építeni.
- Outsourcing helyett insourcing: törekedj a döntő fontosságú szerepek és feladatok saját szervezeten belüli megoldására!
Érdemes az insourcing mellett dönteni, mikor adatok és technológiák feletti tulajdonlásról van szó. Például mikor egy bizonyos területen erősíteni kívánjuk képességeinket, vagy mikor az insourcing felgyorsíthatja a piacra jutást. Emellett az insourcing lehetőséget nyújthat a kampányok folyamatos készítésére, tesztelésére és a hibák azonnali kijavítására. - Vegyél fel olyan alkalmazottakat, akik jobb és bal agyféltekéjüket egyaránt kiválóan használják!
Ez jelentheti például olyan tartalomgyártók keresését, akik szívesen dolgoznak adatokkal. Vagy olyan adatvezérelt marketing szakembereket, akik képesek elszakadni a hagyományos gondolkodási sémáktól. A modern marketinges tevékenységeket végző cégeknek nem olyan menedzserekre van szüksége, akik értenek az emberek irányításához. Inkább olyan emberekre, akik képesek kezelni az outputot és nyomon követni annak teljesítményét. - Támogasd a befektetésarányos megtérülésre fókuszáló vezetési stílus terjedését!
A modern marketinges csapatok szabadon, rugalmasan dolgozhatnak és önállóan dönthetnek. Ezért nem szabad ódzkodnunk a komoly KPI-ok megfogalmazásától, az output előzetes ellenőrzésétől, és az agilis teamek teljesítményének felügyeletétől.
Adatok és technológia
A hagyományossal szemben a modern marketing már nemcsak a múltbeli vásárlói magatartást vizsgálja és utólag von le következtetéseket. Az adatok és elemzések segítségével a jövőbeli viselkedések, fogyasztói igények, súrlódási pontok előrejelzésére, valamint befolyásolására is törekszik.
Ehhez a fogyasztókról begyűjtött adatok központosítására és könnyű hozzáférhetőségére van szükség. Így képesek lesznek a különböző marketingcsatornák valós időben támogatni egymást. A hagyományos megközelítéssel ellentétben, ahol az IT veszi át az irányítást az adatkezelés felett, a modern marketing szemlélet szerint az IT és a marketing részleg vezetőinek közösen kell kialakítaniuk az adatkezelésre vonatkozó stratégiát és szabályokat.
Az előzőekben bemutatott, funkcionális adottságokat és a szervezeti hátteret érintő változtatások elengedhetetlen feltételei a modern marketingre való átállásnak. De önmagukban még nem garantálják a sikert! Mi az, ami még hiányzik? Cikksorozatunk következő részéből kiderül!
Forrás: McKinsey (2020), Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it
Comments are closed.