Ahhoz, hogy cégünk a jelenlegi digitális korszakban is képes legyen folyamatosan növekedni, be kell építenünk a vállalati működésbe a modern marketing gyakorlatát. Ez pedig nem lehetséges a szervezeti háttér 4 ponton történő megváltoztatása nélkül. Hogy mik ezek? Lássuk!
Szervezeti háttér tervezése és kultúra
A McKinsey szakértői szerint a marketingműködés modernizálásához a szervezettervezés és a szervezeti kultúra terén többek között az alábbi gyakorlatok meghonosítása szükséges:
- Fordíts nagyobb figyelmet a csoportos sikerek elérésének ösztönzésére!
A vállalat értékteremtése egy több funkción átívelő, közös munkára épülő folyamat. Ezért a tisztán egyéni ösztönzők helyett teljesítményértékeléskor érdemes a keresztfunkcionális csapatmunkát és az együtt elért célokat is figyelembe venni. Majd ennek megfelelően lehet kialakítani az egyéni kompenzációt és a szervezeti kultúrát. - Emeld egy magasabb szervezeti szintre a fogyasztói magatartás elemzését!
A modern marketing egyik legfontosabb eleme a fogyasztócentrikusság. Ezért nem engedhetjük meg, hogy a vásárlók viselkedésének elemzése csupán egy támogató funkció legyen a marketingen belül. Célszerű kijelölni külön erre a területre egy vezetőt, aki közvetlenül a marketingigazgatónak felel. - Modernizáld a marketing üzemeltetés funkciót!
Hogy a marketinghez kapcsolódó technológia, költségek és folyamatok kezelése a lehető legnagyobb hatékonysággal történjen, érdemes ide is kinevezni egy önálló, közvetlenül a CMO alá tartozó vezetőt. A McKinsey tapasztalatai alapján a működés megerősítése 15-25%-os javulást idézhet elő a marketing hatékonyságában (a ROI és egyéb vevői interakciókat mérő mutatószámok alapján). Egy nemzetközi pénzügyi szolgáltató vállalat például képes volt 25%-os bevételnövekedést – kb. évi 100 millió dollárt – generálni azzal, hogy fokozta az IT-alapú megoldások súlyát a marketingműködésen belül.
Agilis munkavégzés
A marketing funkció struktúrájában a legnagyobb változást kétségkívül az agilis marketingre való váltás hozta el. A McKinsey tapasztalatai szerint az agilis marketing bevezetése 20-40%-os bevételnövekedést eredményezhet. És ez igaz lehet még a legfejlettebb cégek esetében is.
Mi is az az agilis munkavégzés? Egy decentralizált, funkciókon átívelő modell, amin belül az alkalmazottak közösen, kisebb csapatokban dolgoznak egy specifikus projekten. Ehhez persze egyértelmű KPI-okat kapnak, és az adott területre fókuszáltan döntéshozói jogkörrel is rendelkezniük kell. Az agilis munkavégzés felskálázása széleskörű támogatást igényel a többi funkcionális területtől, mint például az IT, a pénzügyi vagy az ügynökségi partnerek.
A folytatás cikksorozatunk következő részében olvasható!
Forrás: McKinsey (2020), Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it
Comments are closed.