Cikksorozatunk előző részében röviden megismerkedhettünk a modern marketing modell lényegével. Ássunk egy kicsit mélyebbre és nézzük, milyen adottságokat és hogyan kell fejlesztenünk a modell értelmében ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani az aktuális marketing elvárásokkal!
A modern marketing modell 10 kulcselemből épül. Ezek közül hat bizonyos adottságokra utal, négy pedig a szervezeti háttérben meghúzódó támogató komponens. Most csak az előbbieket vesszük sorra, a támogató komponensek feltárására a következő részben kerítünk sort.
Ezeken kell változtatnod a modern marketing modell értelmében
Stratégia és naprakész ismeretek
A hagyományos marketingstratégiákkal gyakori probléma, hogy korlátozott ismeretekre és elavult mutatókra, múltbeli teljesítmények alapján levont következtetésekre építkeznek. A modern marketing ezzel szemben megkívánja a valós idejű ismereteken alapuló stratégia és vízió létrehozását a márka számára. Így fontos szerephez jut a funkcióhoz kapcsolódóan az adatelemzés.
Kreativitás és tartalom
A felmérésekből származó adatok figyelembevétele nélkül létrehozott, pusztán megérzésekre épülő, időszakos kampányok ideje lejárt. Ma már szinte elvárás a folyamatos, részletes elemzésekre és az adatokra támaszkodó, AI eszközökkel támogatott tartalomgyártás.
Média és csatorna aktivizálás
A hagyományos marketinget folytató cégek esetében jellemző, hogy a különböző marketingcsatornák kezelése egymástól elszigetelten történik. A modern marketing szerint arra kell törekednünk, hogy minden csatornán egyszerre legyünk jelen, kihasználva ezek egyedi jellemzőit. Ennek megvalósítása során érdemes figyelembe venni a vásárlói útvonalat, és meghatározni, kiemelten kezelni az egyes szakaszok esetén legoptimálisabbnak bizonyuló csatornákat.
Vásárlói élmény és személyre szabás
Hagyományosan a legtöbb cég úgy próbálta személyre szabni kínálatát, hogy szélesebb szolgáltatás- és termékválasztékot alakított ki a nagyobb vásárlói szegmensek részére. Manapság azonban ennek akad már okosabb módja is! Az adatvezérelt és személyre szabott vásárlói élményé a főszerep: az egyedi vásárlói interakciókból származó adatokat használhatjuk fel a minél célzottabb kommunikáció érdekében.
Mérések és marketing ROI
A különböző marketingtevékenységek által kiváltott hatások mérésére, a megtérülések vizsgálatára sokáig korlátozottak voltak a lehetőségek. De ma már a modern technológia lehetővé teszi ezek valamennyi komponensének mind holisztikus, mind vásárlói szinten történő mérését is.
Termék és árazás
A számos modernizálás előtt álló cégre jellemző, hogy nem a termékeikhez kapcsolódó marketinget folytatnak. A modern marketing viszont nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a fogyasztók aktivizálása a termékekkel összhangban, az elemzéseken alapuló árazással és összefüggő vásárlói élmény kialakításával történjen meg.
Mindez szép és jó, de a sikeres transzformáció nem valósulhat meg egy támogató szervezeti háttér nélkül. Erről olvashatsz majd a következő részben!
Forrás: McKinsey (2020), Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it
Comments are closed.