Körüljártuk már a modern marketing lényegét, és a McKinsey erre tervezett modelljének köszönhetően betekintést nyerhettünk ennek komponenseibe és megvalósítási lehetőségeibe. Ám mielőtt még belekezdenénk egy teljes transzformációba, érdemes három ponton a gondolkodásmódunkban is változtatnim marketinges szakemberként. Hiszen ezek nélkül – pusztán szabálykövetéssel-, nem vihető sikerre egy ekkora jelentőségű átalakulás.
„Egységben az erő” szemlélet
A növekedés érdekében a marketing vezetőknek a cég számos más területével kell együttműködniük. Többek között az értékesítéssel, a pénzüggyel, a technológiai, a termékinnovációs és a HR részleggel. A McKinsey kutatása szerint a többi terület igazgatóival közös hangot kereső CMO-k képesek nagyobb mértékű növekedést ösztönözni, mint azok, akik csupán saját elképzeléseik alapján próbálják alakítani a céges marketingstratégiát.
Egy modern marketingigazgatónak tehát képesnek kell lennie megértetnie magát a többi igazgatóval és felső vezetővel. De a marketing kiemelt szerepét is ki kell hangsúlyoznia a cég növekedésében, és példát kell mutatnia a marketinges csapat számára kereszt-funkcionális együttműködésből.
Vásárlóközpontú szemlélet
A vásárlók priorizálása nem egy rendhagyó új ötlet, de ma már egyre több kutatás támasztja alá, hogy a konkrét fogyasztói igények feltárása és kielégítése versenyelőnyhöz vezet. Ezért egy modern marketingesnek tisztában kell lennie a vásárlóközpontú szemlélet komplexitásával. És az sem árt, ha ismeri a megvalósításhoz szükséges módszereket és eszközöket. Ilyenek lehetnek például a következők:
- a design thinking megközelítés alkalmazása a customer journey súrlódási pontjainál,
- egy központosított adatgyűjtő platform, ami minden lehetséges érintkezési pontban aktív,
- a customer journey elemzésekből származó, folyamatosan bővülő ismeretek,
- a fogyasztók aktivitásának, részvételének mérési lehetőségei,
- tehetséges, a vásárlói élmény javításához értő munkaerő felvétele és fejlesztése.
A vásárló-központúság gyakorlatba ültetésének első lépéseként a marketing vezetőknek minél célzottabban, mikroszegmensekben kell gondolkodniuk. Így jobban megismerhetik egy specifikus szegmens magatartását, és erősebb márkahűséget építhetnek ki célcsoportjaikkal.
Befektetésarányos megtérülés (ROI) szemlélet
A digitális csatornák, az adattudomány és az analitika fejlődése miatt a marketingesekkel szemben elvárásként jelent meg az értékteremtésért való felelősségvállalás. A ROI szemlélet jegyében nemcsak nyomon kell követni a befektetéseket, de szigorú standardok alapján ki is kell szűrni azokat, amik nem generálnak kellő megtérülést. A felelősségtudat kultúrájának megteremtése újabb befektetéseket vonzhat és megerősítheti a marketing részlegbe vetett bizalmat. És persze hatékonyan demonstrálhatja a marketing szerepét a növekedésben a cég egésze előtt.
A mai világban rohamtempóban mennek végbe a piaci változások. Ezért is nélkülözhetetlen a marketingműködése megfelelő modernizálása is a folyamatos növekedés érdekében.
Forrás: McKinsey (2020), Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it
Comments are closed.