A Marketing&Média szeretett volna fényt deríteni a közösségi site-ok közönségének oldalhasználati szokásaira, ezért egy kis online felmérést rendelt a KutatóCentrumtól. Ennek keretében több mint 1700 felhasználó árult el „intim részleteket” a témával kapcsolatban.
A cikk írásának első pillanatában a címet viccnek szántam, aztán ráakadtam egy kis hírre a nagyvilágból: „A közösségi oldalak folyamatos használata növelheti a stresszt, gyengíti a személyes kapcsolatokat, és a súlyos függőknél alváshiányt is okozhat – közölte annak az amerikai egyetemnek az igazgatója, ahol kísérleti jelleggel egy hétre blokkolták a Facebook-hozzáférést a diákok számára.” Bár a kísérleti alanyok ezúttal diákok voltak, hasonló függőség valószínűleg felnőttek esetében is kialakulhat. A KutatóCentrum módszerei kíméletesebbek voltak, ők csak kérdéseket tettek fel, melyekre – az anonimitás miatt valószínűleg inkább többé, mint kevésbé – őszinte válaszokat kaptak. Kiderült, hogy hazánkban a netezők 56%-a egy napot sem bír ki anélkül, hogy rá ne kukkantson valamelyik általa preferált közösségi oldalra. A válaszadók 20%-a ráadásul annyira türelmetlen (vagy annyira unatkozik a munkahelyén), hogy munkaidőben is bejelentkezik az ominózus honlap(ok)ra. A gyengébb nem képviselői a férfiakhoz képest aktívabbak, a regisztrált felhasználók közül a nők hatvan, a férfiak ötvenegy százaléka lép be naponta a közösségi oldal(ak)ra. Mivel múlatják az idejüket a hölgyek, miután bejelentkeztek? Informálódnak, chatelnek, leveleznek, végignézik a friss fotókat, válaszolnak az üzenetekre, 40%-uk kisalkalmazásokat is használ, és csatlakozik a neki tetsző csoportokhoz. A férfiaknak harmada sem vehető rá ugyanerre, és azt is érdemes tudni róluk, hogy nem fogadják kitörő lelkesedéssel a reklámokat. A kutatás fényt derített még egy alapigazságra: minél fiatalabb egy felhasználó, annál jobban kihasználja a közösségi oldalak által nyújtott lehetőségeket. A 18-24 éves korosztály 45%-a már „odáig fajult”, hogy e-mailküldés helyett a közösségi oldalakon keresztül üzenget ismerőseinek. Jellemző még rájuk, hogy nem vetik meg a kisalkalmazásokat (50%), és bátran felvállalják hovatartozásukat, mármint csoporttagságaikat.
A válaszadók többsége a magánéletét éli a közösségi oldalakon, akad azonban pár ember (4%), akik üzleti megfontolásból látogatják a közösségi oldalakat. Ők többek között céges profilokat kezelnek, ügyfeleikkel tartják a kapcsolatot vagy hirdetnek.
A közösségi oldalak taglétszámának vizsgálatából egyértelműen kiderülnek az erőviszonyok. Bár jelenleg még az iWiW taglétszáma a legnagyobb (megkérdezettek 95%-a regisztrált tag), a Facebook olyan dinamikus növekedést mutat (1 év alatt 3-szor annyi felhasználó), hogy hamarosan átveheti a vezető szerepet. A megkérdezettek 86%-a már fent van a Facebookon (is). A Twitter szintén népszerű (10%), de korántsem annyira, mint a két zászlóshajó. A Myspace-be sokan fejest ugrottak, de kevés közülük a rendszeres látogató (több mint 70%-uk inaktív). A Twittert és a MyVIP-et már kevesebben hanyagolják, inaktív tagságuk 50%-os. Az iWiW és a Facebook esetében fordul a kocka, aki ezekben regisztrálja magát, az nagy valószínűséggel nem véletlenül teszi mindezt. Az iWiW-esek 85%-a aktív, a facebookos aktív tábor pedig megközelíti a 90%-ot.
Lehet, hogy a közösségi oldalak függőséget okoznak, ám a tünetekkel akár 104 évig is el lehet „vegetálni”. Ennyi idős volt ugyanis a világ legidősebb Twitterese, akit elképzelhető, hogy hamarosan leköröz egy walesi dédi. A 103 éves matróna az unokái kedvéért regisztrált a Facebookra…