A 2011. január elsejével életbe lépett új médiatörvény leszabályozza a tévéreklámok hangerejét. Legalábbis ebben bíznak a készülék előtt gyakorta elszendergők és a kisgyermekes szülők. Utóbbiak akár ki is iktathatnák a tévékészüléket az otthonukból, de senki sem válik meg szívesen az elektronikus bébiszittertől, ami bizonyos élethelyzetekben teljesen érthető és életmentő. Szóval, adva van egy új törvény, amely szerint a hirdetések átlagos, a néző által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké. De hogyan mérjük az átlagos, néző által érzékelt hangerőt? Megkérjük az egyszeri nézőt, hogy szóljon, ha hangosabbnak ítéli a reklámot a többi műsornál? Aki ilyesféle megoldásra gondolt, az felejtse is el! A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság csatasorba állította a Humanoid névre hallgató, magyar fejlesztésű szoftvert, amely egyszerre 8 csatorna esetében vizsgálja a műsorjelek hangosságát, illetve a kritikus hangerőugrásokat. A táblázatba rendezett adatokból egyértelműen kiderül, hogy melyik műsor, reklám stb. lépte túl a megengedett hangerőt. Aki kíváncsi arra, hogy január óta kik akadtak fenn a rostán, az a Médiatanács honlapján bele is hallgathat az ingerküszöb feletti hirdetésekbe. Azért komoly szankciók még nincsenek, a hatóság egyelőre csak megfigyeli, a későbbiekben figyelmezteti, és csak ősztől bünteti a renitenseket. A balhét azonban nem a kifogásolt reklám megrendelője vagy készítője fogja elvinni, hanem az azt sugárzó tévécsatorna. A pénzbírság állítólag arányban áll majd a törvénysértés gyakoriságával. Ha kellően magas lesz az összeg, nem valószínű, hogy megéri hangoskodni.
Persze, felmerülhet a kérdés, hogy miért is kell ezzel a problémával foglalkozni? Kinek és miért áll érdekében pump up the volume? Egyszerűen azért, mert a nagyobb hangerő ingererősség-változást okoz, ezáltal kiemeli a hirdetést az ingerfolyamból, továbbá, magára vonja az addigra már passzív, befogadó állapotba került nézők figyelmét. A hangmérnökök kétféle módon tudják manipulálni a reklámok hangerejét: vagy megemelik a jelszintet, vagy a hangos részeket nem bántják, a halkabbakat viszont felerősítik, mely technikával akár 10 decibelt is tudnak dobni a hangerőn, anélkül, hogy a maximum jelszint változna. Így kvázi nem hangosabb a reklám, csak az átlagos hangerő növelése miatt tűnik annak. Több országban (USA, Hollandia, Kanada, Anglia, Ausztrália) évek óta korlátozzák a reklámok hangerejét, Svédországban pedig be is tiltották a gyerekműsorok közé ékelt reklámokat, mert a kicsik kontroll nélkül fogadják be azokat.
A vonatkozó törvény pontos idézete:
“A lineáris műsorszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.”
Forrás: