A Kreatív és a Republic Group Multi Screen Advertising címmel közös konferenciát tartott az A38-on a content és social media “szép új világáról”. Ügyfélkapcsolati igazgatónk, Boroznaki Gergő az ügynökségek változó szerepéről tartott előadást.
A konferencia fő témája a branded content, azaz a márkázott történetmesélés volt, az ügynökségi szakemberek és a márkák képviselői különböző szemszögekből, de ugyanarra világítottak rá: a hagyományos reklámblokkok üzenetközvetítő szerepe jelentősen lecsökkent, de a fogyasztók továbbra is kíváncsiak a márkákhoz kötődő érdekes történetekre.
Boroznaki Gergő előadásában először a történetmesélés erejéről beszélt, majd az ügynökségek szerepét vette pontról-pontra:
Történetmesélés a tábortűztől a Snapchatig
Az ember az ősidők óta narratívákban, azaz történetekben gondolkodik, beszél, álmodik. Az embereknek igényük van rá, hogy ok és okozati összefüggést teremtsen minden között (beleértve még azokat a dolgokat is, ahol igazából nincs is összefüggés).
A történetek iránti vonzalmunk semmit sem változott azóta, hogy az ősemberek vadászat után körbeülték a tábortüzet, vagy épp ahogy a múlt században pletykáltak a fonóban. Ami robbanásszerűen változott, az a technológia. Végtelen mennyiségű sztori ostromolja minden másodpercben a véges befogadóképességű embereket. Ráadásul a social media korában minden és mindenki médiává vált.
Már nem lesz elég az eredetsztori
Mindez a márkák számára azt jelenti, hogy tartalmat szolgáltatni többé nem versenyelőny, hanem tartalmat nem szolgáltatni versenyhátrány. A márkák körül akkor is kialakulnak a sztorik, ha nem tesznek semmit, tehát a „semmittevéssel” csak a kontrollt veszítik el. Régen még elég volt az eredetsztori a színes brosúrák B2-es oldalán vagy a weboldalak „Rólunk részében”, de ez gyökeresen megváltozott: A sztorik versenye élesebb, mint valaha, és ez nem csak a hagyományos médiát, hanem minden egyes embert, minden egyes márkát kihívás elé állít.
És hogy milyen a jó tartalom? Szerintem hiteles, érdekes és szórakoztató. Bevonja a nézőket, nem reklámszagú, és végül, de nem utolsósorban „nincs túltolva”.
És hol vannak ebben a képben az ügynökségek?
Ahol mindig is voltunk, a dolog kellős közepén.
Stratégia
Személy szerint nagyon hiszek abban, hogy minden tevékenységet a stratégiával összhangban kell művelni. A stratégia alatt nem hónapok alatt kidolgozott, vaskos dokumentumokat értek, hanem egyszerű végiggondolást, hogy hogyan jutunk el a kiindulási ponttól a célig, milyen eszközök és csatornák állnak rendelkezésünkre, és hogy mit tegyünk a cél érdekében. Az ügynökségek partnerek tudnak lenni ilyen stratégia kialakításában, vagy a már meglévő stratégia megfelelő kivitelezésében.
Kreativitás
Ahogy korábban is írtam, a tartalmi verseny egyre kiélezettebb. Az érdekességhez, a tömegből való kitűnéshez egyedi és kreatív megoldások szükségesek. A kreativitás pedig egy fejleszthető skill, és nekünk az ügynökségeknél napi feladatunk, hogy valami újat találjunk ki, azokat a bizonyos „dobozon kívüli megoldásokat” szállítsuk. Érdemes ezt az erőforrást használni az ügyfeleknek.
Szaktudás és tanácsadás
Az önkiszolgáló rendszerek korában és a szakmai önképzés egyszerűbbé válásával úgy tűnhet, hogy az ügynökségi feladatokat „bármelyik marketinges is meg tudja csinálni”. De…
– a médiatervezés nem csak gombok nyomkodása egy szoftverben, aztán egy Excel tábla kiexportálása.
– a social media menedzsment nem csak „Facebookozás egész nap”.
– a blogírás esetén nem csak a „legyen meg a karakterszám” a cél.
– az eDM kiküldés több, mint hogy „küldjünk ki hetente mindenkinek egy hírlevelet”.
Az ügynökség feladata, hogy a jó szakembereket és a szaktudást „kiközvetítse” az ügyfelek felé.
Ezen felül aggregáljuk a tudást, ami különböző ügyfeleken gyűlik össze.
Kapcsolatrendszer
A bloggerek, vloggerek, instagrammerek világa egy bozótharc, sokkal több élőmunkát igénnyel, mint egy hagyományos médiavásárlás. Nincsenek olyan szabott árlisták, sokszor még cég is alig van mögötte, nem ismerik a követelményrendszereket, reporting igényeket. Ezen is tud segíteni egy ügynökség, felkarolva, edukálva a tartalom előállítóit – és ez klasszikus ügynöki szerep!
Az ügynökségi kapcsolatrendszer időt spórol az ügyfélnek, hogy nem neki kell megkeresnie a megfelelő embereket a feladathoz.
Végül, de nem utolsósorban: Get things done
„Meg tudnám csinálni, ha lenne időm” – mondhatja a marketinges. De senkinek nincs korlátlan ideje és kapacitása. Egy ügynökséggel agyakat és dolgos kezeket lehet „kibérelni” rövidebb-hosszabb időre, hogy a feladatok el legyenek végezve. Mindenkinek azt kívánom, hogy olyan ügynöksége legyen, akire nyugodtan rábízhat komplett feladatokat 🙂
Még több a Multi Screen Advertising konferenciáról:
A teljes konferencia összefoglalója megtalálható a Kreatív beszámolójában!
Comments are closed.