A tartalomkészítés – a mindenképpen szükséges kreativitás mellett – jó szervezettséget is igényel. A Content Marketing Institute szerzője egyik cikkében és infografikáján összegyűjtött harminc jótanácsot content marketing létrehozásával kapcsolatban. Ebből szemezgettem ki a kedvenceimet, de persze az összes megtalálható a cikkben!
A Content Marketing Institute oldalán akadtam rá erre a 30-as listára, amit a szerző, Marcia Riefer Johnson a tartalomkészítő csapatok figyelmébe ajánl, és arról szól, hogyan lehet hatékonyan kontentet létrehozni, terjeszteni és gondozni. Szerintem az ilyen listák legfőbb előnye, hogy rendszerezik a meglévő tudást, szóval nem a drámai újdonságokat kell keresni, hanem inkább a folyamatokat és a jó gyakorlatokat érdemes megszívlelni belőlük.
Tartalmi éhség és “sztorifacsaró”
Azon szervezetekben és márkáknál, ahol a tartalommarketing és a social media szerves részét képezik a marketing és kommunikációs stratégiának, igen hamar “tartaloméhség” alakul ki, ezért mindenre úgy kell tekinteni mint tartalmi forrásra. Mi a Crane-ben ezt a “sztorifacsaró” elveként emlegetjük, azaz igyekszünk minden aktivitásból az “utolsó csepp” sztorit is kifacsarni. Korábban például egy promóció esetén sokan megelégedtek azzal, hogy a nyertesről készült egy kép, ahol a marketingmenedzser és a szerencsés nyertes kissé mesterségesen beállítva egy logós fal előtt a tárgyalóban átad egy óriáscsekket (mondjuk van, akik még eddig sem jutottak el 🙂 Mi azt mondjuk, hogy már eleve a mechanizmust is úgy alakítsuk ki, hogy létrejöhessen a user generated content, és utána a nyertes vagy nyertesek a promóció “főszereplőivé” válhatnak. Készülhet velük interjú a termék használatával kapcsolatban, vagy hogy miért játszottak, de a nyeremény boldog felhasználása is jó téma alapanyag (főleg, ha az látványos vagy élményszerű, például egy utazás vagy egy új konyha). De még egy futóesemény is tud szuper tartalmi “alapanyag” lenni.
A kedvenceim a CMI 30 pontjából
Visszatérve a CMI cikkére, abban ezekre a fő egységekre tagolják a tartalomgyártással kapcsolatos feladatokat:
- Tartalmi ötletek ki/megtalálása
- Tartalomfejlesztési priorizálás
- Tartalomkészítés
- Rendezés és tárolás
- Publikálás és terjesztés
Az én személyes “kedvenceim” a pontok közül, amivel nagyon egyetértek (természetesen a többi ponttal sincs gondom 🙂
1. Keress (és találj) mindenhol tartalmi ötleteket
Ez eléggé rímel a mi “sztorifacsaró” elvünkre, amit én hozzátennék, az még a megfelelő tárolás és hozzáférhetőség. Az nem jó, ha szét vannak szórva az ötletek, legyenek egy helyen (pl. egy felhő alapú megoldásban) és egyáltalán nem baj, ha az egész csapat hozzáfér, hogy mindenkit inspirálhasson, és elvállalhassák az adott kontent elkészítését.
5. Azonosítsd be az üzleti (vagy marketing) célt minden egyes tartalomhoz
A tartalomkészítés nem l’art pour l’art történik – célunk van vele (kell hogy legyen). Széles elérés, ismertségépítés? Adott szűk célközönség elérése egy adott problémára adott válasszal? Ezekkel tisztában kell lenni, hiszen a tartalom jellegét és terjesztési módját is jelentősen befolyásolják.
10. Tervezd meg az újrafelhasználást!
A létrehozott tartalom érték: egyrészt, mert pénzt és időt fektettünk bele, másrészt pedig, ha jól csináltuk, akkor üzleti potenciállal rendelkezik. Éppen ezért már az elkészítés pillanatában tisztában kell lenni azzal, hogy milyen módokon lehet azt használni. A “kopizásra” hajazó COPE (Create Once, Publish Everywhere) betűszó is erre hívja fel a figyelmet: egy jó cikkből készülhet például videós összefoglaló, infografika, mém és még folytathatnánk a sort.
21. Jöhetnek a visszajelzések
Semmi sem tökéletes, sosem. A social media megosztások tökéletesen alkalmasak arra, hogy visszajelzést gyűjts az adott tartalomról. Lehet, hogy lesznek azonnali javítandók (elírások, tévedések), ezeket köszönet kíséretében illik javítani, de lehet, hogy egy második részhez vagy teljesen új tartalomhoz elegendő anyag gyűlik össze visszajelzésekből.
26. Akkor publikáld, amikor eljött az idő
Ha egy tartalom készen van, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy rögtön publikálni is kell. Akkor menjen ki, ha készen állunk a terjesztésre és promótálásra is.
Az összes tippet részletesen kifejtve megtalálod a CMA cikkében!
Comments are closed.