Ha az Apple-ről esik szó, akkor leginkább az innovatív fejlesztésekről, a hardver és szoftver kifinomult összehangolásáról, a felhasználói élmény maximalizálásáról és hasonló pozitívumokról hallhatunk. Az Apple szoftverek tervezői leginkább az egyszerűsítésre és könnyen kezelhetőségre törekszenek: aki Windows rendszerről vált OS X-re vagy okostelefon esetén Nokia Symbianról vagy Androidról iOS alapú iPhone-ra, először hiányolhatja a finom és (bonyolult) beállítások lehetőségét, de aztán elég hamar rájöhet, hogy tulajdonképpen nem is hiányoznak ezek.
Ez a stabil háttér és kiváló felhasználói élmény biztosan szerepet abban, hogy nagyszámú Apple felhasználó szinte már vallások áhítattal figyeli az almás márka legújabb lépéseit és fejlesztéseit, amit legtöbbször kritikátlan elragadtatással és helyesléssel fogadnak.
Ez akármilyen céget, márkát elbizakodottá tehet, ami komoly veszély a számítástechnikai és a telekommunikációs és internetes szolgáltatások iparágában. Ugyanis itt nincsenek bérelt helyek a csúcson: a myspace, a Nokia, a Yahoo példája mutatja, hogy egy-két év elég ahhoz, hogy az egykor a csúcson trónoló márkák/szolgáltatások sokkoló gyorsasággal a középmezőnyben, vagy épp a sor végén találják magukat.
Ezt az elbizakodottságot és talán már arroganciát véltem felfedezni, amikor az Apple fogta magát és az iOS6-ban, illetve az iPhone 5-tel kezdődően kihagyta a jól működő és a felhasználók által kedvelt a Google Maps alapú térképeket, és egy saját fejlesztésű hasonló alkalmazással helyettesítette. Az Apple „jó szokása” szerint nem volt választási lehetőség – eszed vagy nem eszed. Én a magam részéről nem ettem, máig nem telepítettem fel az iOS6-ot a telefonomra (még jó, hogy odáig nem mentek el a „diktatúrában”, hogy egy idő után automatikusan frissítik az iOS-t, bár emlékeztetőt kapok bőven…).
A kényszerű térképcsere után az Apple felhasználók körében szokatlan méretű és mértékű felzúdulást okozott, amit már nem tudott csillapítani az önjelölt almás próféták, sem pedig az Apple hivatalos képviselőinek magyarázkodása, majd bocsánatkérése sem. Fejek hullottak, és bár az Apple térképek alkalmazást folyamatosan javítják, de mi sem jelzi jobban a felhasználók véleményét, hogy most mikor a Google végre kihozta rohamtempóban lefejlesztett új Google Maps alkalmazását iOS-re, 48 óra alatt elérte a 10 milliós letöltés számot, pár óra alatt az App Store letöltési listájának élére ugrott, és úgy tűnik még egy ideig ott is fog tanyázni.
Számomra ebben az a tanulság, hogy akármekkora ’love brand’-ről is van szó, sosem szabad elfelejteni, hogy mindez a vásárlóknak, felhasználóknak köszönhető. Ha ennyire az árral szemben akar menni egy cég vagy márka (akár elitista küldetéstudattól vagy üzleti okból vezérelve), akkor ez a törekvés véleményem szerint bukásra van ítélve, és a konkrét ügyön túlmutatva is rongálhatja az márkaimidzset.