Hogyan is kezdenék hozzá egy repülőautó reklámozásához? A klasszikus vonalat valószínűleg nem lehetne kihagyni, hiszen egy ekkora szenzációt a sznoboknak látniuk kell ahhoz, hogy egyből olthatatlan vágyat érezzenek az első példányok megszerzése iránt. Meg persze az irigyük is több lenne, ha olyasmivel vághatnának fel, amit milliók láttak a tévében… Elmehetnénk persze direktebb irányba is, és repülő alakúra hajtogatott szórólapokat osztogathatnánk reggel 8 és délután 6 között bármelyik budapesti forgalmi dugóban. És jutott eszembe még számtalan, cinikusnál cinikusabb gondolat, persze, ha valóban nekem kéne bedobnom a köztudatba az amerikai Terrafugia vállalat Transition repülőautóját, természetesen a megrendelő érdekeit is figyelembe venném, és szofisztikáltabb módon, célratörőbb eszközökhöz nyúlnék – a vonal alatt.
De nézzük, mit is tud ez a csodamasina. Közúti és légi közlekedésre egyaránt alkalmas, és az Amerikai Légügyi Hatóság is zöld utat adott számára az Újvilágban. A 655 kg-os járművet a könnyű sportrepülők közé sorolták, bár egy gimis lány súlyával többet nyom – a kategóriára szabott – latban. Hiába, a négykerekű léthez szükséges biztonsági kütyük nem a súlytalanságukról híresek. A besorolásnak azért van jelentőssége, mert így mindössze 20 órát kell a levegőben tölteni a „kétéltű” jogosítvány megszerzéséhez.
Teljesítményét tekintve a repülő autó közúton kicsit lomhább (105 km/h), de a levegőben közel 200-as tempóra képes. Erőforrása egy 100 lóerős, benzinüzemű Rotax motor, ez forgatja a hátul elhelyezett légcsavart is. Egy tank benzinnel 970 km-t gurulhat, vagy 700 km-t repülhet a járgány, bár arról nem szól a fáma, hogy hány literes az üzemanyagtank. A szárnyak kinyitása gombnyomásra történik, mindössze fél perc alatt. Fesztávolsága és kifutópálya-igénye miatt a dugókat csak akkor tudjuk elkerülni vele, ha már messziről meglátjuk. J Ennek ellenére valószínűleg lesz iránta kereslet, a 2011-ben forgalomba kerülő modellre már többen befizették az előleget, pedig a vételár közel 200 ezer dollár (több mint 45 millió Ft).
Természetesen más gyártók sem tétlenkednek, több repülőautó-prototípus született az elmúlt évek során. A francia projekt (Xplorair) egyelőre nem jutott tovább a tervezőasztalnál. Michel Aguilar egy új meghajtási rendszerrel kísérletezik, hogy járműve képes legyen a függőleges fel- és leszállásra. Hasonlóval próbálkozik 2003-óta a Moller International is. A Skycar Volantor névre keresztelt prototípus szintén nem igényel kifutópályát. A motorok is elirigyelték a légi közlekedést, ezért a Samson Motorworks Switchblade néven egy repülő triciklit konstruált.
Forrás:
http://blog.polk.com/blog/commercial-vehicle-market
További képek: