Dr. Hatházi Vera reklámjoggal is foglalkozó ügyvéd fontos szempontokra hívta fel figyelmünket az idei londoni ötkarikás játékok reklámokban történő említésével kapcsolatban. Már elkezdődött a visszaszámlálás az idei olimpiai játékok kezdetéig, és ezzel párhuzamosan egyre gyakrabban láthatóak olyan promóció-, illetve reklámkoncepciók, amelyek valamilyen formában köthetőek az Olimpiához. Az olimpiai jelképek és egyáltalán az olimpiai játékokra utaló kifejezések használata szigorú szabályokhoz kötött, és főszabály szerint az Olimpia hivatalos szponzorai számára fenntartott privilégium.
A fentiek alapján amennyiben a reklámozó cég nem hivatalos szponzora az Olimpiának (tudomásunk szerint pl. hivatalos szponzor a Coca-Cola vagy a P&G), akkor tartózkodni kell minden olyan jellegű kommunikációtól, amely akár áttételesen is az Olimpiához köthető, illetve amely kommunikáció az Olimpia hivatalos (és védjegyként is oltalmat élvező) jelképeit, vagy azokhoz megtévesztésig hasonló más megjelölést tartalmaz. A határesetnek tekinthető kommunikációs megoldásokkal kapcsolatban is inkább a szigorúbb álláspontot képviseli a MOB a kérdésben, és például már egy olyan koncepció jogszerűségét is megkérdőjelezte, ahol nem kifejezetten a márkával kapcsolatban, hanem pl. egy kvíz kérdéssor részeként, tudás alapú kérdésként került megemlítésre az Olimpia. A MOB elmondása szerint a kiemelkedő szigorúság elsősorban abból ered, hogy védeni akarják ezzel az akár több millió forintot is fizető hivatalos szponzorok helyzetét, megakadályozva, hogy mások az ő kárukra szintén részesülhessenek az Olimpia által generált fokozott érdeklődésből és az adott márkához hozzáadott értékből.
Összefoglalva, dr. Hatházi Vera ügyvéd az javasolja, hogy bármilyen, az Olimpiával összefüggésbe hozható nyereményjáték, reklámanyag vagy egyéb marketingkommunikáció, kampány tervezése kapcsán különös körültekintéssel kell eljárni, az irányadó előírások maradéktalan betartása mellett.
Alább olvasható az ÖRT által kiadott elvi állásfoglalást is, amely részletesen tárgyalja az Olimpiával összefüggő reklámozásra vonatkozó előírásokat.
Elvi állásfoglalás
Az „olimpia” szó és jelképek reklámban történő használatáról
2012. az olimpia éve, így számos ötlet merül fel az „olimpia” szó, vagy valamely jelképének felhasználására. Tekintettel arra, hogy ezek jogi védelem alatt állnak, a Magyar Olimpiai Bizottság és az Önszabályozó Reklám Testület közös állásfoglalást készített a kommunikációs szakma munkájának megkönnyítésére.
Az olimpiai ötkarika, mint olimpiai jelkép, Magyarországon az olimpiai jelkép oltalmáról szóló, Nairobiban, 1981. szeptember 26-án elfogadott szerződés kihirdetéséről szóló, 2008. évi LX. törvény védelme alatt áll. A törvény kimondja, hogy a nevezett olimpiai jelkép kizárólagos tulajdonosa a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, és mint ilyen, bármilyen módon történő (akár kereskedelmi célból, akár védjegyként történő lajstromozás céljából) felhasználására kizárólag a Nemzetközi Olimpiai Bizottság adhat engedélyt. Az olimpiai jelkép a tulajdonos előzetes és írásos engedélye hiányában történő felhasználása Magyarország területén törvénysértést valósít meg, amely a magyar jogban rögzített szankciók alkalmazását váltja ki. Az olimpiai jelképet a tömegtájékoztatásban kizárólag az olimpiai mozgalomról vagy annak tevékenységeiről szóló tájékoztatás céljára lehet felhasználni.
A sportról szóló 2004. évi I. törvény (sporttörvény) 38. § (3) bekezdés e) pontja alapján a Magyar Olimpiai Bizottság feladata az olimpiai mozgalom érdekében az olimpiai jelképek, szimbólumok védelme.
A Magyar Olimpiai Bizottság a sporttörvény alapján (2004. évi I. tv. 38. § (3) bekezdés f) pont fb) alpont) kizárólagosan jogosult a Nemzetközi Olimpiai Bizottság előírásaival összhangban az olimpiai jelkép, zászló, jelvény, jelmondat, himnusz, valamint az „olimpia” és az „olimpiai” elnevezés kereskedelmi vagy egyéb célú felhasználására, illetve ezek mások általi használatának, hasznosításának engedélyezésére, valamint az ezzel kapcsolatos vagyoni jogok gyakorlására, illetve az ezekkel való rendelkezésre Magyarország területén.
A fentieknek megfelelően minden olyan megjelenés, amely a védett elnevezést, jelképet érinti, csak a MOB engedélyével jogszerű. A használathoz szükséges engedély megszerzése érdekében meg kell keresni a Magyar Olimpiai Bizottságot.
A fentiek alapján kizárólag a MOB engedélyével, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság előírásaival összhangban lehet használni az alábbiakat:
– „olimpia” és „olimpiai” elnevezés
– olimpiai zászló
– olimpiai jelvény
– olimpiai jelmondat ((„Citius – Altius – Fortius”),
– olimpiai embléma (az olimpiai karikákkal társított és egy további jellegzetes elemmel kiegészített mű),
– olimpiai himnusz (Spiros Samara zenei alkotása),
– olimpiai láng (az a láng, amelyet Olympia városában gyújtanak meg a NOB felhatalmazásával),
– olimpiai fáklya (a NOB által jóváhagyott hordozható fáklya, vagy annak élethű másolata, amelynek célja az olimpiai láng meggyújtása),
Az Olimpiai Játékok Szervezőbizottságának jelképei és szimbólumai, így a Londoni Olimpiai Játékok Szervezőbizottságának (LOCOG) jelképei és szimbólumai nemzetközi védjegyoltalmat élveznek. A védjegyek a tulajdonos előzetes írásos engedélyének hiányában bármilyen módon történő felhasználása védjegybitorlásnak minősül, és mind a nemzetközi, mind a magyar jogban rögzített szankciók alkalmazását váltja ki.
A védjegyekkel kapcsolatban kialakult gyakorlat szerint az öt karika, más színnel vagy kicsit módosított, de egyértelműen azonosítható minden megjelenése az olimpiai jelkép megjelenésének tekinthető, és ezért csak a MOB engedélyével lehetséges. Az olimpiai karikák és az „olimpia” elnevezés jogosulatlan használata miatt magyar és nemzetközi szervezetek is nagy számban indítottak már eljárást, a kialakult gyakorlat szerint tehát ezen elemeknek egyértelmű és kitüntetett védelme van.
Az Olimpiai Játékokon résztvevők személyének, nevének, képének vagy sportteljesítményének reklám célokra történő, az Olimpiai Játékok időszaka alatti felhasználása
Az Olimpiai Charta 40. szabályának kiegészítő rendelkezése szerint „a NOB Végrehajtó Bizottság engedélyének hiányában a sportoló, edző vagy egyéb hivatalos kísérő (a továbbiakban együtt „Résztvevők”), aki részt vesz az Olimpiai Játékokon, nem járulhat hozzá a személyének, nevének, képének vagy sportteljesítményének reklám célokra történő felhasználásához az Olimpiai Játékok időszaka alatt.” A 2012-es londoni XXX. Nyári Olimpiai Játékok (a továbbiakban „Olimpiai Játékok”) időszaka a Nyitóünnepély napja előtt kilenc nappal kezdődik, és a Záróünnepély utáni harmadik nap estéjén ér véget, azaz 2012. július 18-tól 2012. augusztus 15-ig tart.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság meghatározott a fenti szabály alól bizonyos kivételeket a nemzeti olimpiai bizottságok szponzorai és a közvetítési jogokkal rendelkezők részére, amelyekhez minden esetben szükség van a NOB vagy a nemzeti olimpiai bizottság (Magyarországon a MOB) engedélyéhez. A Résztvevők személyének, nevének, képének vagy sportteljesítményének felhasználása az Olimpiai Játékok időszaka alatt a következő esetekben lehetséges:
1. A Magyar Olimpiai Bizottság jóváhagyásától függően a MOB szponzorai felhasználhatják, kizárólag jóváhagyott kommunikáció céljára egy Résztvevő vagy a Magyar Olimpiai Csapat képét Magyarország területén. Az Olimpiai Játékoknak otthont adó ország területén a Londoni Olimpiai Szervezőbizottság („LOCOG”) tekinthető nemzeti olimpiai bizottságnak a jelen szabály szempontjából.
2. A NOB engedélyének függvényében a Magyar Olimpiai Csapat TOP Partnerei felhasználhatják, kizárólag jóváhagyott kommunikáció céljára egy Résztvevő vagy a Magyar Olimpiai Csapat képét.
3. A NOB engedélyének függvényében a közvetítési joggal rendelkezők felhasználhatják, kizárólag jóváhagyott kommunikáció céljára egy Résztvevő képét azon a területen, ahol az adott közvetítési joggal rendelkező megkapta az Olimpiai Játékok közvetítésének jogát.
A jóváhagyott kommunikáció a következőket foglalja magában: (i) támogató, ösztönző üzenetek egy Résztvevő vagy a Magyar Olimpiai Csapat számára az Olimpiai Játékokban való részvételükre vonatkozóan, (ii) a sportolót vagy a Magyar Olimpiai Csapatot az Olimpiai Játékokon való eredményeiért méltató gratulációk, illetve (iii) az Olimpiával kapcsolatos egyéb hirdetés, az alábbi feltételeknek megfelelően.
A kommunikáció nem terjedhet ki az alábbiakra:
1. Nem tartalmazhat szöveges vagy képi utalásokat semmilyen termékre vagy szolgáltatásra, ami javítja a sportteljesítményt edzés vagy versenyzés során. Ide tartozik az olyan szöveges utalás is, mint a sportoló vagy a Csapat „hivatalos terméke”.
2. Nem kapcsolódhat a Résztvevőnek az Olimpiai Játékokon vagy korábbi Olimpiai Játékokon nyújtott teljesítményéhez, kivéve a gratulációkat.
3. A Résztvevők olimpiai életrajzi utalásai csak tényszerűen szerepeltethetőek (pl. 2008-ban olimpiai aranyérmet szerzett), amennyiben az utalás más információt egészít ki, és nem célja az utalás kiemelése.
4. A Résztvevőknek (i) nemzeti Olimpiai Csapatuk egyenruhájában, (ii) nemzeti Olimpiai Csapatuk korábbi olimpiai játékokon használt egyenruhájában, (iii) márkajelzés nélküli ruhában, vagy (iv) márkajelzéssel ellátott ruhában kell megjelenniük, amely megfelel az Olimpiai Charta 50. szabályának és a NOB vonatkozó irányelveinek.
5. A nemzeti olimpiai bizottságok felelősek szponzoraik kommunikációjáért és a fenti szabályok betartásáért.
A fentieken kívül a Résztvevők képének, nevének, megjelenítésének felhasználásakor minden esetben tiszteletben kell tartani a Résztvevők személyiségi jogait, beleértve a Résztvevők előzetes írásos hozzájárulásának szükségességét.
Budapest, 2012. március 5.
|
Borkai Zsolt dr. Megyer Örs
elnök elnök
Magyar Olimpiai Bizottság Önszabályozó Reklámtestület