1985-ben az American Cancer Society (Amerikai Ráktársaság) és az Imperial Chemical Industries gyógyszercég javaslatára nyilvánították az októbert a mellrák elleni küzdelem nemzetközi hónapjává, így indult el a National Breast Cancer Awareness Month (NBCAM) mozgalom. A mellrák elleni harc jelképe 1993-tól a már jól ismert rózsaszín szalag (és így hivatalos színe a rózsaszín), amit Evelyn Lauder (1936-2011) és újságíró barátnője Alexandra Penney vezetett be.
Így szerte a világon kampányokkal hívják fel a figyelmet a megelőzésre és a rendszeres vizsgálatokra. Ezekből szeretnék néhányat bemutatni most:
- Estée Lauder: a kozmetikai cégnek köszönhetően októberben a világ néhány nevezetességét, rózsaszín fénybe borítják.
- NFL: szintén rózsaszínbe öltözik a hónapban az amerikaifoci-szövetség honlapja is, megmutatva, hogy még az erős és híres férfiak is féltik a nőket a betegségtől.
- Nestlé: nagyon ötletesen azt szemléltette egy melltartóba rejtett kamerás videóval, hogy hányan néznek meg egy női mellet naponta – így a videóval egyértelműen üzenik, hogy itt az ideje neked is átvizsgálnod a saját melleidet.
- AleXsandro Palombo, művész „Túlélő” című mesehősnő sorozata olyan mesehősnőkről szól, akik túlélték a mellrákot (még több kép itt)
És néhány régebbi figyelemfelhívó kreatív:
„Are you obsessed with the right things?”
Advertising Agency: DDB Singapore
„If only you checked your breasts as often”
Advertising Agency: DDB Singapore
1096 – Samsung: 2010-ben a Samsung olyan nők fényképeit és történeteit gyűjtötte össze, akik szembenéztek a mellrákkal. Az összegyűjtött fotókból egy brit művész kiválasztott 1096-ot és montázst készített belőlük. Az 1096 szám azt jelképezi, hogy Európában naponta ennyi embernél állapítanak meg mellrákot.
„When we talk about cancer, there is no women or superwomen”
Advertising Agency: DDB, Maputo, Mozambique
„Certain things shouldn’t be seen before the time. Cancer should.”
Advertising Agency: Casasanto, Belo Horizonte, Brazil