Tősgyökeres harmadik kerületi vagyok, de – bár földik vagyunk – eddig még nem jártam a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. Most bepótoltam ezt a hiányosságot és tetszett, amit láttam. A kereskedelem ugyanis szoros kapcsolatban áll a reklámmal – érdekes volt látni a múlt századi kollégák munkájának eredményét.
A portéka feldicsérése egyáltalán nem volt idegen a korabeli reklámosoktól, és bár a reklámhordozók különböztek, a brandépítés láthatóan már a XIX. században is ugyanolyan fontos volt (a XX. században ez már nem is kérdés).
A múzeumban berendeztek egy fűszeresüzletet az első világháború előtti időszakról, a boldog békeidők portékáival, gyarmatáruval. A következő teremben megidézték az 1930-as évek utcaképét trafikkal és hirdetőoszloppal, rövidárubolttal és papírárubolttal – elképesztő, hogy mi mindent készítettek a revizionizmus jegyében: a „nagymagyarországos” irka teljesen mindennapi volt, mint ahogy a „Nem, nem, soha!” irón és tollhegy is.
A retro jegyében egy 80-as évekbeli közértben is látogatást tehetünk, az elmaradhatatlan műanyag kosárral, csörömpölős kasszával és a mákdarálóval 🙂 Érdekes időutazás volt a gyerekkoromban látott csomagolásokkal és reklámplakátokkal találkozni!
Érdemes még megnézni a kiállított zománctáblákat, amik szemmel láthatóan a múlt század brandépítésének fontos eszközei voltak.
Mikor kifelé sétáltam a múzeumból, azon gondolkodtam, talán itt lenne az ideje a 1990-es évek reklámos „hőskorát” is felidézni… lassan felnő egy generáció, aki erre is rácsodálkozna 🙂
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
1036 Budapest, Korona tér 1.
Megközelíthető a 9-es és a 86-os busszal (Kiscelli u.), az 1-es villamossal (Flórián tér vagy Szentlélek tér) és az 5-ös hévvel (Szentlélek tér).
http://www.mkvm.hu/