Adatot már nagyon régóta elemeznek a különböző célok elérése érdekében, legfeljebb eddig nem így hívták. Gondolhatunk itt a csillagászatnál a távcsövek által begyűjtött adatokra és felfedezésekre, vagy a mobiltelefonos mozgás elemzése során a szociális viselkedésre, vagy a vásárlói szokások alapján a marketing és értékesítés optimalizálására. Számunkra a legfontosabb az értékesítés és marketing, ezért erre fókuszálok most. A legszemléletesebbek talán az Amazon ajánlásai, amelyek minden termékoldal alján ott vannak és a vásárló és a termék történetéből ajánl személyre szabott további termékeket.
Van olyan cég viszont, aminek a termékajánló fejlesztése konkrétan 1 millió dollárt ért, amit egy verseny fődíjaként fel is ajánlott. Ez a Netflix, ami egy amerikai, online TV és mozi szolgáltató, melynek létfontosságú, hogy vevőinek releváns filmeket ajánljon, hiszen ebből van a bevétele.
A verseny lényege, hogy egy átadott mintaadatbázis alapján saját algoritmust fejlesztve meg kellett tippelni, hogy a különböző vásárlók hogyan fogják értékelni a filmet. A mintaadatbázisban 100 millió értékelés szerepelt 18 ezer filmre, majdnem félmillió felhasználótól.
A számok érzékeltetésére érdemes elmondani, hogy a nyertes összesen 10%-os javulást ért el a találati arányban és ez már megért a Netflixnek 1 millió dollárt.