Ahogy az Egyesült Államokban a XX. században a Fekete Péntek, azaz a Hálaadást követő első péntek vált a karácsonyi bevásárlási szezon (illetőleg hisztéria) kezdetévé, úgy a XXI. században így válik egyre elterjedtebbé és ismertebbé a Cyber Monday, mely a webshopok szezonindító akciója a Fekete Pénteket követő hétfőn.
Mivel minden webshop elsődleges kommunikációs csatornája a regisztrált és feliratkozott vásárlók számára küldött hírlevél, így nem meglepő, hogy az akciós hírlevelek forgalma is megsokszorozódik ebben az időszakban. Olyannyira, hogy relevánssá válik a „médiazaj” fogalma, melynek elkerülését rendszerint a direkt marketing eszközök egyik fő előnyeként szokás megjelölni.
A MailChimp egy felhasználóbarát listakezelő és e-mail hírlevél kiküldő rendszer, az ő blogjukban akadtam egy érdekes statisztikára, mely a Hálaadástól a Cyber Mondayig eltelt bő egyhetes időszakot mutatja be.
Háladás napján érthető módon a marketingesek is pulykától elnehezülve pihegtek otthon, majd mivel rákövetkező napon már Fekete Péntek volt, felugrott a kiküldési szám. A hétvége csendesen telt hírlevél kiküldési szempontból, majd a Cyber Monday rekordméretű kiküldést hozott a Mailchimp történetében.
A Cyber Monday-t megelőző hétfővel való összehasonlítás megmutatja, hogy a kiküldött e-mailek száma majdnem 40%-kal nőtt. Viszont nem nőtt ugyanilyen arányban a megnyitási ráta. Valamivel nőtt a kattintások száma, ez nyilván az ütős ajánlatoknak is köszönhető. Ami viszont riasztóan megnőtt az a leiratkozások és visszaélések bejelentése (mely utóbbi felfogható egyébként „dühből leiratkozásnak” is).
A Cyber hétfő mérlege számokban (az előző hétfőhöz viszonyítva, kerekített értékek):
Kiküldött e-mailek: ca. +38%
Megnyitott e-mailek: +20%
Kattintások: +28%
Leiratkozások: +64%
Visszaélések bejelentése: + 26%
Elmondható tehát, hogy az ilyen vélhetően nagy forgalmú időszakokban:
– célzott üzeneteket kell kiküldeni, megfelelően szegmentált célcsoportra, releváns üzenettel
– jó időzítéssel, ami szerintem azt jelenti, hogy lehetőleg az elsők között, és nem akkor észbe kapni, mikor már mi magunk is a tizedik ilyen üzentet kapjuk meg, és akkor „küldjünk már mi is”.
Továbbá lehetőség szerint hanyagolni kell a széles szórású kiküldéseket, és a rövid időn belül küldött újra kiküldött „emlékeztető” üzeneteket, mert a megnövekedett leiratkozás, sőt dühös felhasználók sokasága lesz a „jutalmunk”.
A Mailchimp blogbejegyzése, mely egyben az itt bemutatott diagramok forrása is, itt található:
http://blog.mailchimp.com/cyber-monday-and-email-fatigue/