A közösségi vásárlás egyre népszerűbb hazánkban, ezért nem véletlen, hogy gombamód szaporodnak az erre lehetőséget nyújtó honlapok.
2008-ban a Groupon cég vezette be elsőként a közösségi vásárlást, és akkora népszerűségnek örvendett e-kereskedelmi modelljük, hogy alig két év alatt több mint 150 amerikai és 100 európai városban ütötték fel a fejüket, tavalyi forgalmuk pedig elérte a 750 millió dollárt. Idén cirka 4 milliárdos bevételre számítanak, és kacérkodnak a tőzsdére lépés gondolatával. A Groupon napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő e-biznisze, mely hamarosan még a Facebookra is ráverhet árbevételben. Bár ez alatt a cirka 3 év alatt a Grouponnak rengeteg klónja született, néhány cég így is sokat áldozna arra, hogy megszerezze az „eredetit”. A Google állítólag 6 milliárd dolláros vételi ajánlatot tett, de a Groupon nem adta be a derekát, ezért a keresőportál kénytelen saját fejlesztéssel előrukkolni. Világszerte vevők az emberek a nagy kedvezményekre, és sokan megirigyelték a Groupon népszerűségét (és bevételét), ezért saját vállalkozásba kezdtek. Napjainkra közel 500 hasonló szisztémára épülő honlap látott napvilágot, melyek élnek és virulnak a nagy testvér árnyékában. Mindaddig nem is jelentenek problémát, amíg nincsenek domain-visszaélések vagy a Groupon nem akar mondjuk Magyarországra látogatni. Hazánkra szabott koppintások a teljesség igénye nélkül: Bónusz Brigád (magyar tulaj, merész szlogen, melyben eredetiként tüntetik fel magukat), Kupon Világ (német tulaj), Tsoonami (görög tulaj, róluk korábban már írtunk), Veddvelem, Citibrands, Napi Tipp, Kupontár, BP Wow, de ide tartozik például TeszVesz Tünde is, heti ajánlataival. A legújabb üdvöskét pedig a minap indította útjára a Sanoma, Árbarátok néven. Szinte minden honlap kezdőoldala felhívás keringőre, pontosabban regisztrációra, mert aki így tesz, az folyamatosan értesülhet e-mailben a heti, napi akciókról. Persze ma már a Facebook-jelenlét is alapvető elvárás a közösségi vásárlásra bíztató honlapoktól. Működési elvük roppant egyszerű, különböző rendszerességgel bedobnak egy-egy (vagy egyszerre több) rendkívül kedvező ajánlatot a köztudatba (50 – 90% árkedvezménnyel). Általában éttermek, fitnessz- és wellnessklubok, kozmetikák, szállodák, szórakozóhelyek, utazási irodák, ruházati boltok ajánlják fel termékeiket, szolgáltatásaikat, akik a nyomott árért cserébe sok vendégre tehetnek szert, ha elég vonzó az ajánlatuk. Megfelelő számú érdeklődő esetén létrejön az üzlet, a hölgyek (mert főleg ők a célcsoport) mennek fogfehéríttetni, arcpakolni, palacsintázni, színdarabot nézni, zenét hallgatni, görögbe nyaralni, anyajegyet szűretni, vegytisztíttatni stb. Így mindenki jól jár, a földi halandók jelentős kedvezményeket kapnak, a szolgáltatók sok új vendéget, a honlap tulajdonosa pedig jutalékot. A kifizetett szolgáltatásokat a kinyomtatható kuponnal lehet igénybe venni. A felhasználóknak fizetniük természetesen csak abban az esetben kell, ha a jelentkezők száma eléri a kedvezményt felajánló cég által támasztott limitet. Az Árbarátok.hu nemcsak a Facebookra teszi ki aktuális ajánlatait, hanem az okostelefonosokra is számít, júliustól ugyanis iPhone-on és Androidon keresztül is le lehet csapni a kedvező ajánlatokra. A Sanoma kezdeményezése egy kicsit túlmutat a konkurensekén, feltett szándékuk ugyanis, hogy egy valódi közösséget kovácsoljanak az árbarátokból, akiknek azután különböző programokat szervezhetnek.
Forrás:
www.news4business.hu
www.index.hu