Nem palackról és nem is pálinkáról lesz szó. A fenti cím a kapcsolódó linken olvasható teljes terjedelmében angolul. Magyarul leginkább úgy fordíthatnánk: a kevesebb több.
Jeff Hoffman arról ír, milyen fontos, hogy minél rövidebben tudjuk megfogalmazni a mondanivalónkat. Az ok egyszerű: borzalmasan nagy a zaj, mindenki egyszerre beszél, ezért a befogadók kifejezetten hálásak az egyszerű, jól tagolt és könnyen érthető üzenetekért. Márpedig mi azt szeretnénk, ha meghallanának minket. Ehhez pedig ma nem sokat kell beszélni, hanem keveset. Az elvekkel a cikk terjedelme ugyan szembe megy (ezt az író maga is elismeri a végén), ugyanakkor két érdekes gyakorlati tanáccsal is szolgál.
- Írd le, amit el szeretnél mondani. Aztán kezdd el kihúzni belőle a szavakat úgy, hogy lényegét tekintve továbbra is megmaradjon az üzenet. Addig folytasd, míg eljutsz a lehető legkevesebb szóhoz, amivel még el tudod mondani, amit szeretnél.
- Ha elkészültél a szöveggel, mondd el valakinek, aki nem volt bevonva a készítésébe. Ezt követően kérd meg, hogy mondja el egy harmadik embernek, aki szintén nem volt eddig érintett. Ezt a harmadik embert kell utána megkérni, foglalja össze az elmondottakat számodra. Ha azt hallod vissza, amit mondani akartál, teljes a siker.
Nehéz lenne azokkal vitatkozni, akik az időtényezőre hivatkozva kérdőjeleznék meg a módszer hatékonyságát. Nem is fogok. Annyit azért érdemes megjegyezni, hogy van az a mondanivaló, amire érdemes áldozni. Illetve az is elgondolkodtató, hogy vajon az előkészítésen megspórolt időt nem kell-e majd később esetleges kérdések tisztázására fordítani. Másként fogalmazva: válasszuk-e az érthetőséget a magyarázat helyett?
Kapcsolódó link: http://www.inc.com/jeff-hoffman/distill-your-company-message-to-as-few-words-as-possible.html