Nyilván hatásvadász a cím, mert ott még nem tartunk, hogy búcsúznánk a postai levelezéstől, de az Index cikkében olvastam egy néhány adatsorral megtámogatott elemzést, mely a magyarországi levélforgalom alakulását tekinti át, és a trendek jól láthatók…
Nem ért meglepetésként, hogy az online és mobilkommunikáció rohamos terjedése és a gazdasági válság hatására történt költségcsökkentések együttesen csökkentik évről-évre a feladott levélküldemények számát.
A levélforgalomban 1995-ben kezdődött a nagy felívelés, mely 1999-ben további lendületet vett, ezért főként a direkt marketing küldemények megsokszorozódása felelt.
A költségcsökkentési törekvések és a fejlettebb adatkezelési és fogyasztói szegmentálási technikáknak köszönhetően pedig 2005 óta csökken a levélküldemények száma itthon, a 2013-as év várhatóan az 1998-as szintnek felel majd meg. A postai szakemberek évi 2-3%-os csökkentés jósolnak a közeljövőben, de ez fel is gyorsulhat, főleg azért mert a nagy levélforgalmat generáló szolgáltatók közül egyre többen fejlesztik ki online (és akár mobil) számlabemutatási felületüket, mely az ügyfelekkel való kommunikációra is alkalmas, illetve természetesen ott van az e-mail, mely ingyenesen küldhető.
A levélküldemények csökkenésének egy érdekes „mellékhatása” van a direkt marketing küldeményeket tekintve: csökken a médiazaj a postaládákban, és bizonyos jól célozható (ezáltal költséghatékonyabb) kampányok esetén ismét elgondolkodhatunk, hogy a manapság „kötelező” eDM mellett ismét fizikai DM-et is küldjünk, mert érzésem szerint hamarosan presztízsértéke lesz, ha valaki ilyen küldeményt kap.
Akkora értéke, mintha ma egy kézzel írott levelet kapnánk. Ugyanis már tízes éveit tapossa egy olyan generáció, aki már életében valószínűleg egyetlen írott levelet sem kapott, ez hamarosan a fizikai levélre is elmondható lesz…