Az Amerikából indult mozgalom tagjai villámvásárlással segítik elő az általuk kiválasztott üzlet környezetbaráttá alakítását. Az extra bevételhez juttatott üzlettulajdonos a befolyt összeg egy részét ugyanis köteles a fenntarthatóságot támogató beruházásokra fordítani.
A kecske is jól lakik, és a káposzta is megmarad. Ami az üzletet illeti, extra bevétel nélkül valószínűleg minden maradna a régiben, így viszont átalakításra is jut bőven, hiszen egy napon át szinte megszállják az üzletet a lelkes vásárlók.
2008 szeptemberében San Franciscóban szervezték meg az első carrotmobot, azaz villámvásárlást. A mozgalom szervezői szerint a szamarat haladásra ösztönző eszközök (répa és bot) közül a répa a hatékonyabb, ezért került bele az elnevezésbe, a szóösszetétel másik tagja (mob) pedig a tömegre utal. A bojkottal mindenki veszít, így viszont „jutalmazni” és ösztönözni lehet az átalakításra nyitott üzlettulajdonosokat.
Az elképzelés nagyon is bevált a gyakorlatban, hiszen világszerte már legalább 80 villámvásárlást bonyolítottak le sikeresen. Kölnben például egy zöldségesre esett a választás, aki azt ígérte, hogy a bevétel 75%-át a bolt környezetbaráttá alakítására fordítja. Az illető egy nap alatt közel egymillió forintos bevételre tett szert, ebből már bőven futotta energiatakarékos világításra és néhány korszerű hűtőgépek beszerzésére.
A carrotmobot a vírusmarketinghez szokták hasonlítani. Bárki elkezdheti szervezni, de fontos a kapcsolati háló és a szájpropaganda is. Az akciókat főleg az interneten szervezik, tehát a mozgalom terjedéséhez nagymértékben hozzájárult a közösségi média. Azt, hogy meddig kell várnunk egy hasonló hazai kezdeményezésre, nehéz megjósolni. Aki viszont októberben Münchenben vagy Hamburgban jár, ne lepődjön meg, ha egy répákkal dekorált üzlet előtt hatalmas sorok kígyóznak. A tömeg nem ivóléért áll sorba, hanem lelkes carrotmob támogató.
Aki ennél többre is kíváncsi a carrotmobbal kapcsolatban, látogasson el a www.carrotmob.org honlapra! Itt egy kis vicces animációból kiszűrhetjük a „lényeget”, pontosabban azt, hogyan lesz egy környezetszennyező iparmágnásból a népakarat – pontosabban a carrotmob – hatására környezettudatos rocksztár. A mozgalomról kimerítő információs, kép- és videoanyagot találunk a site-on, és a soron következő carrotmobok helyszínét és időpontját is megtudhatjuk.
Forrás: