Mi kell hozzá? Egyensúlyérzék és pénz. Az izomerő-kímélő elektromos kerékpár hazai célcsoportját érdekes feladat meghatározni. A választék bőséges, korra, nemre való tekintettel csemegézhetünk az igazi kuriózumokat is felvonultató kínálatban, de kit hozhat lázba egy olyan sporteszköz, ami megkímél a fáradságtól?
Nem tartom valószínűnek, hogy az elektromos bringák gyártói a fiatalokat céloznák meg termékükkel. Miért? Mert ők szívesebben tekernek, ameddig bírják szusszal. Egy akkumulátor-könnyítette járgánnyal közlekedni, megkockáztatom, talán még ciki is lenne a számukra. A kevésbé sportos alkatúak pedig valószínűleg szívesebben robogóznak vagy átülnek egy autóba, ha megengedhetik maguknak. A harmincasok-negyvenesek számára szintén nem ideális választás az e-bringa, bár biztosan van gyereküléssel felszerelt változata is. Nézzük az idősebbeket! Aki 60 körül még ereje teljében érzi magát, valószínűleg rendes kerékpárra pattan, hiszen egy kicsi mozgás mindenkinek kell… Maximum nem megy túl messzire. Aki mozgásszervi vagy egyéb, aktív sportot ellehetetlenítő problémával küzd, érzésem szerint nem kísérti a sorsot egy kétkerekűn egyensúlyozva, akkor sem, ha az előrehaladás érdekében nem kell különösebb erőfeszítéseket tennie. Bármennyire szív-, tüdő- és izomkímélő az e-bringázás, a városi forgalom nem az. Vidéken azért el tudom képzelni, hogy a kényelmesebb asszonyságok ezzel járnak a piacra, de a szerkezet 75 000 Ft körüli indulóára eléggé megdrágítja a vásárlást. Persze, jól jöhet az elektromos rásegítés, ha a hazafelé vezető utat emelkedők tarkítják, vagy nincs jogosítványunk, de időnként nagyobb távolságokat kell megtennünk. Egy biztos: bárki talál magának megfelelőt, hiszen a kínálat igazán gazdag.*
Hazánkban 2003 óta forgalmaznak elektromos kerékpárokat, használatuknak nem feltétele a jogosítvány, annak ellenére, hogy néhány példány megtévesztésig robogóra hajaz.
Általánosságban elmondható, hogy egyetlen feltöltéssel 20-40, extrémebb esetekben akár 80 km is megtehető, persze szédületes tempóra nem kell számítani, 20-40 km/óra a járgányok csúcssebessége. Aki hosszabb távra tervez, annak érdemes dupla aksis modellt választania, így nem kell két konnektor között a legrövidebb utat megtalálnia. Tekerni sem rest e-bringások számára ötletes találmány a pedálrásegítés, mely olyan, mint egy tempomat. Ha a pedálozásban vagy a hegymenetben elfáradnak végtagjaink, az elektronika érzi a sebességcsökkenést, és pont annyit tesz hozzá az izomerőhöz motorikusan, amennyire szükség van az előre meghatározott sebesség tartásához.
A hazai kerékpár-szaküzletekben, illetve barkácsáruházakban számos modell közül választhatunk. A Gepida kerékpárokat gyártó magyar cég (Olimpia Kft.) kétkerekűi már külföldön is az elismert és keresett márkák közé tartoznak, köszönhetően technikai fejlesztéseiknek (pl. pedálrásegítés), illetve minőségi motorjaiknak (pl. Yamaha). No persze a japán motorral szerelt járgányt (Reptila 1000 Pedelec) meg kell fizetni, ára közel 600 000 Ft. A Velox Kft. termékpalettája szintén sokrétű, nekik egy kifejezetten teherhordó modelljük is van, mely Cargo névre hallgat, de egy Minimax névre keresztelt 16 colos járgányt és egy nagyon eltalált formavilágú, női retro robogóhoz hasonlító modellt is leltem a kínálatban, 200 000 Ft alatt. Jót mosolyogtam viszont más gyártók Tornádó, Ciklon, Sellő márkaneveinek hallatán, mert ezek a beszélő nevek igencsak beindítják a képzeletet, bár a lelkesedés csak a műszaki paraméterek tanulmányozásáig tart. Az import Tornádó pl. 35 km/órás „csúcssebességre” képes, igaz, ezt egyes modellek akár 80 km-en keresztül bírják. A Ciklon alapmodell azonban csak 25-tel száguld, ami viharosnak cseppet sem nevezhető, és nem is megy tovább egy (3 órás) feltöltéssel 25 km-nél, bár mentségére legyen mondva, hogy az ára mindössze 70 000 Ft.
* Érdekességként közkinccsé tesszük, hogy a Gepida cég kiknek ajánlja elektromos kerékpárjait:
- Olyan környezettudatos embereknek, akik számára fontos a környezetük védelme
- Naponta kerékpárral munkába járóknak ideális közlekedési eszköz
- Idősebb embereknek, akik koruk ellenére szeretnének fittek maradni és élvezni a kerékpározás örömét
- Üzletembereknek, akik szeretnék elkerülni a tekeréssel járó izzadás kellemetlenségét
- Postásoknak, kézbesítőknek és futároknak a kényelmes, de gyors közlekedéshez
- Kisgyermekes anyukáknak, akik hosszabb utakat is megtehetnek gyermekükkel kényelmesen
- Szállodák, panziók vendégei számára, akik a városnézést kényelmesen, mégis aktívan tehetik meg
- Kerékpárkölcsönző vállalkozások számára
Forrás: