A Gozsdu udvarban nyílik Európa első tesztáruháza, mely – a kiszivárogtatott információk szerint az újdonságokra nyitott vásárlók földi paradicsoma lesz.
Csak találgatni tudom, minek köszönhetjük a megtiszteltetést, hogy egy frenchise cég nálunk nyitja első európai üzletét. A kedvező piaci környezeten kívül a gazdasági helyzet és a magyar mentalitás is szerepet játszhat ebben. Kevesen engedhetik meg maguknak, hogy „impulzusvásároljanak”, hiszen a legtöbb helyen a havi élelmiszerkészlet és a csekkek befizetése után teljesen leapad a családi kassza. A vásárlók nagy része az újdonságokkal való kísérletezés helyett megmarad a jól bevált és nem túl magas árfekvésű termékeknél, hiszen nagyon át kell gondolni a kiadásokat. Egy ilyen (lét)bizonytalan helyzetben persze egyből felcsillan az emberek szeme, ha valamiért kevesebbet vagy egyáltalán nem kell fizetni. Akár ismerik az adott terméket, akár nem. (Most majd megismerik.) Akár szükségük van rá, akár nem. (Lehet, hogy ettől kezdve szükségük lesz rá.) Itt jöhet (és jön is) képbe a tesztáruház. Az 500 nm-es üzletben nem a megszokott adás-vétel zajlik, hiszen a kínálatban kizárólag olyan termékek szerepelnek, melyek a piaci forgalomban még nem kaphatóak. Ráadásul fizetni sem kell értük, ha eltekintünk a közel 1500 Ft-os regisztrációs díjtól és az 5000 Ft-os éves tagdíjtól. Az előzetesen bejelentkezett vásárlók előtt nyitva áll az ajtó, az élelmiszerektől kezdve a kozmetikumokon át a műszaki cikkekig terjedő kínálatból alkalmanként öt terméket választhatnak ki. Cserébe csak egy online kérdőívet kell kitölteniük, mely a termékekkel kapcsolatos tapasztalataikra, véleményükre van kihegyezve. Ha ezzel megvannak, máris bejelentkezhetnek egy újabb tesztkörre és – hűségpontok formájában – még jutalmat is kapnak. Az áruház kéthetente megújuló „kínálatában” olyan cikkek is szerepelnek, melyeket – kulturált körülmények között – csak helyben lehet kipróbálni, a többivel viszont nyugodtan haza lehet sétálni, ráadásul nem miniatűr kiszerelésekről, hanem valós méretű termékekről van szó. Kéthetente 40 új áru és szolgáltatás kerül a „polcokra”, bár a magyarországi Sample Central esetében még nem lehet pontosan tudni, kikkel szerződik le a cég a folyamatos „tesztüzemre”. A világ számos pontján megtalálható tesztáruházakat a legnagyobb FMCG és elektronikai cégek látják el „áruval” (pl. Procter & Gamble, Avon, Nestlé, Nivea, Sara Lee, Unilever, Johnson & Johnson, Kraft, Reckitt Benckiser). Szerencsére a legtöbb cég kezd értékként tekinteni a vásárlók visszajelzésére, melyet a termékfejlesztés, a marketing és reklámtevékenységek során remekül fel lehet használni. Most végre a fogyasztók is pironkodás és mindenféle rossz érzés nélkül elmondhatják a véleményüket. A gyártóknál, forgalmazóknál erre esélyük sincs, még a kis üzletekben is úgy néz a termék minőségét megkérdőjelező vásárlóra az eladó, mintha hátba döfnék egy bozótvágó késsel. Nem egyszer jártam úgy, hogy a kiszolgáló személyzet passzolta az általuk árusított termékekre vonatkozó kérdéseket. És ez még a jobbik eset, a rosszabbik az, ha melegebb éghajlatra küldik a renitens vásárlókat. A Sample Central partnerei viszont kíváncsiak a fogyasztók véleményére, hiszen a negatív kritika akár építő jellegű is lehet. Mindez csak hozzáállás kérdése. Egyes termékekről azonnal, másokról a kérdőívek kiértékelésekor kapnak visszajelzést a cégek, így senki sem vesz zsákbamacskát. A „vásárló” ingyen kipróbálhatja az ismeretlen árut, a gyártó pedig még a piaci bevezetés előtt feltérképezheti, milyen fogadtatásban lesz része az adott terméknek vagy szolgáltatásnak. Ha az öröm-üröm arány nem megfelelő, újra elő lehet venni a termékfejlesztőket.