Második rész.
Következzék listánk következő fejezete, benne a dobogós résztvevőkkel és azzal a dologgal, ami a Times szerint leginkább megmozgatta az internetes közösségeket a tavalyi évben. Amikor azt írtam az előző bejegyzésben, hogy voltak számomra meglepő résztvevők, ezt itt fokozottan megerősítem, volt olyan dobogós versenyző, akiről én személy szerint nem is hallottam, pedig aktívan tölti ki a web a mindennapjaimat. Hogy kik is voltak ők, vigyázz, kész, rajt, most következnek!
Ötödik helyezett: Az Iphone 6 bemutatója.
Kommunikációs szempontból az Apple ingen jól muzsikál. Ritkán kerül a piacra olyan új termék, amely körül nincsen valamiféle buzz, nyílván abból a célból, hogy a leendő vásárlók már nem csak vásárolni akarjanak, hanem egyenesen megőrüljenek az új produktumért. Különösen igaz volt ez az Iphone 6 és Iphone 6 Plus bevezetésére. Az én ismerősi körömben is többen, mint a messiást várták az új telefont, nyilván sokkal nagyobb hangsúlyt fektetve magára a várásra, mint a termék valós új és jobbított tulajdonságaira. Az, hogy az internet már hónapokkal a megjelenés előtt tele volt találgatásokkal, biztos forrásokból származó pletykákkal arról, mitől lesznek ezek különlegesebbek, mint a korábbi elődök, vagy az, hogy a boltokba kerülés előtti napokon már tömegek várakoztak az üzletek előtt, hogy megszerezzék az első darabok valamelyikét, szokványosnak mondható. Mégis valahogyan furcsán alakult az első vásárlások utáni őrület. Az első megjelenések egyike volt a felvétel, ahol a napok óta sorban álló, egészen földöntúli boldogságban úszó tulajdonos a riporter hölgy kérdései során a dobozból kivéve remegő kézzel, látványosan földre ejtette a még be sem kapcsolt telefont, mostanra már közel 20 milliós nézettségével tömegek számára adott elégtételt és irigységgel vegyes vidám pillanatokat. Aztán az első hírek nem voltak túl pozitívak. #Bendgate hastaggel, sokszor képekkel alaposan illusztrálva külön kommunikációs offenzíva indult a weben és a social média csatornákon azon tulajdonosok kezdeményezésére, akik új telefonja egyszerűen meghajlott a zsebükben. Hamarosan következett #Hairgate hastaggal az az ellenkampány, ahol meg az új tulajdonosok arról panaszkodtak, hogy a telefont használva az egyszerűen kitépi a hajszálaikat. Az Apple válasza persze frappáns volt. Ugyanis nem válaszolt semmit, egyszerűen nem is foglalkozott ezekkel a problémákkal, ellenben a piacra dobást követő három napban több, mint 10 millió Iphone 6 és Iphone 6 plus telefont adott el a még mindig izgatottan sorban álló tömegeknek. Hogyan kell jól csinálni és bekerülni az internet közönségét leginkább megmozgató öt dolog egyikébe? Hát így. Hogy miért működik? Talán az emberek nem hisznek a negatív kampánynak? Vagy csak egyszerűen nem foglalkoznak vele, és csak birtokolni akarják az új eszközt? Bármelyik is, működik. Nektek már megvan az új hatos?
Negyedik helyezett: Taylor Swift 1989
Te is felkaptad a fejed, mert soha nem hallottad ezt a nevet? Vagy lelkes rajongó vagy? Egy biztos, engem nagyon meglepett listánk csaknem dobogós helyezettje. Aztán csak rájöttem, hogy vagy túl öreg vagyok már az aktuális pop csillagok imádásához, vagy szimplán csak nem én vagyok a célcsoport. Remélem utóbbi. A hozzám hasonlók kedvéért leírom, hogy a hölgy korunk egyik igen ismert és befutott sztárja, biztosan te is láttad már a neten, hallottad már a rádióban, buliban, csak a nevét nem tudod. Ha mégsem, akkor sincsen baj. Vedd csak elő a U2 albumodat és hallgasd azt. Én is így teszek majd. Szóval visszatérve Taylorhoz, a listán ő az első, aki nem véletlenül, megszokásból, vagy valami nehezen megmagyarázható vagy megérthető okból robbantotta fel az internetet. Tudatosan készült ugyanis rá, és igen hatékony módját választotta annak, hogyan vezesse be új albumát a piacra. A részletek teljessége nélkül, a stáb gyakorlatilag minden elérhető social média csatornán releváns üzenetekkel bombázta a közönséget, hogy gyors és biztos rajongó tábort építsen az új albumnak. Apró titkok, dalrészletek, rajongói reposztok, jól bevezetett hashtagek, interaktív tartalom mindenhol és mindenkinek, akit érdekelhet. Meg persze ügyesen kivitelezett online kampányok tömkelege. Hogy aztán a megjelenés napjára a szó szoros értelmében megőrüljünk az internet, és már az is Taylor Swift albumot akarjon venni, akinek korábban esze ágában sem volt. Lett is siker, közel 1.3 millió eladott példány az új albumból, miközben az egyik legismertebb dal a lemezről már 700 milliós (!) nézettségnél jár a youtubon. A tanulság pedig nem más, mint hogy jól megtervezett kampányokkal is csodákat lehet elérni még mindig a neten. Bízhatunk a médiatervezés, célcsoportra szabott üzenetek és jól megtervezett tartalom menedzsment erejében.
Kíváncsi vagy a hölgyre? Itt megnézheted te is. Ismerős?
Harmadik helyezett: The Ice Bucket Challange.
Előkelő helyre vártam a 2014-es év nagy őrületét, sőt, azt kell, mondjam, még a fényesebben ragyogó dobogós helyezés láttán sem csodálkoztam volna. Ha valaki nem találkozott volna vele, a bronzérmes őrület lényege az volt, hogy a felkért celeb öntse nyakon magát egy vödör vízzel, majd jelöljön meg egy másik celebet, vagy celebeket is a tevékenység végrehajtása céljából. Közben pedig adakozzon tehetségéhez mérten némi pénzösszeget az ALS betegségben szenvedők megtámogatására (ebben a betegségben szenved Stephen Hawking is, részletek itt). A jeges vödör kihívások történetéről itt olvashatsz részletesen, röviden annyit, hogy igen régre tekint már vissza a kihívás, az eredeti lényege az volt, hogy vagy adakozol, vagy jeges vízbe ugrasz. Ebből mutálódott és lett brutális vírus marketing aktivitás 2014-ben. Mi történt? Adott volt minden sikertényező. Egyrészt szeretjük híres emberek szerencsétlenkedését látni, majd örvendezünk, amikor szenvednek, de tudjuk, hogy nem nagyon. Ráadásul még adakoznak is, jó célra. Aztán mikor a kampány kilépett a hírességek mögül, vált igazán nagy durranássá. Megbecsülni sem lehet, hogy hány videó született, sajnos azt sem, hogy ezek közül hányan öntöttek viccből, magamutogatási kényszerből, és hányan a nemes cél érdekében magukra jeges vizet. Volt példa kis hazánkban is dögivel, sajnos néhány üdítő kivételtől eltekintve leginkább rossz és szerencsétlen megvalósulással, adakozás nélkül.
A kedvencem nekem Patrcik Stewart örökbecsű alakítása, itt meg is nézheted:
Végeredményben több mint 100 millió dollár gyűlt össze a kampány hatására, így a célját messzemenően elérte, és méltán állhatott a képzeletbeli dobogó harmadik fokára. Te kaptál felkérést jeges vödrözésre? Esetleg videót is forgattál? Talán adakoztál is?
Hivatkozás: Wikipedia
Második helyezett: Solange vs. Jay-Z
Mi köze John Lennonnak a neves lista ezüstérmeséhez? Elsőre semmi. Az írás végén talán majd mégis megérted. Az ötletesség, kreativitás, cukiság, tökéletes médiakampány, jótékonyság után itt a hanyatló és pusztulásra érett digitális világ rögvalósága. A verseny második helyezettje egy liftbéli verekedés két híres ember, név szerint Solange (polgári neve nem ismert, foglalkozása Beyoncé húgocskája) és Jay-Z (polgári neve Shawn Corey Carter, foglalkozása híres rapper, egyébként Beyoncé férjecskéje) között. Te sem láttad? Vagy csak nem emlékszel rá? Meg vagy döbbenve? Adj hálát az Úrnak. Vannak még értékeid, vagy csak nem érdekel az internetről ömlő szenny. Az internet közönségének erőszakra és sztáréhségre fogékony része (mondjuk a 90%-a) döbbent meg a látottakon, és csámcsogott a történteken hetekig a #WhatJayZSaidToSolange hashtag mögött. Nem azon, hogy miért veri össze egymást két híres személy nyilvánosan, akik ráadásul rokonok, mennyire helytelen ez, és milyen rossz példát mutatnak böngészők millióinak, hanem azon, hogy mit mondhatott Jay-Z sógornőjének, Solange-nak. A dolog egyetlen, említésre méltó tanulsága, hogy a nagy média visszhangot keltő bunyó után a család kiadott egy közleményt, hogy minden rendben, mindenki szeret mindenkit és elrendezték a dolgot egymás között. Ja, és mindenkinek ezt ajánlják, ha hasonló helyzetbe kerülnek. Micsoda morális magasságok, ez igen. A kommunikációs aspektust most nem vonom le, és szándékosan nem linkelek semmit. Ha szomjazol a mocsokra, szeretnéd látni, ahogyan püfölik egymást, rajta, legyél te is azon százmilliók egyike, aki felkutatja az internetet a vizuális élményért. Ha undorral lököd el magadtól a gondolatot és lépsz tovább, nem írod be az idézett hashtaget a keresőbe, mert te nem vagy olyan, vigyázz, már most szólok. A lista első helyezettjével még elhasalhatsz!
Első helyezett: Jennifer Lawrence meztelen fotós botránya (nude leak)
Megérkeztünk, szóljanak a fanfárok, itt a győztes, a mindet vivő, az internetet lehengerlő, minden asztali gépre, laptopra, tabletre, okos telefonra eljutó csoda, a hírességek meztelen képeit kiszivárogtató botrány. Ugye, most te is elpirultál, felidézted magadban a percet, amikor elszorult torokkal kattintgattál a hírportálok vezető híreiben már jó esetben törölt linkekre, hogy te is megláthasd a csodát, az imádott hírességet meztelenül. Ha nem hallottál róla, esetleg nem olvastál el egyetlen bejegyzést, cikket sem a témában, akkor tényleg büszke lehetsz magadra. Te vagy a moralitás csúcsa, vagy csak egy barlangban laksz internet nélkül. Ez esetben viszont ezt a bejegyzést sem olvasod, így valószínűleg nem is létezel. Megbecsülhetetlen, hogy hány oldalletöltést, hány kattintást, mekkora nézettséget generált 2014 botránykampánya. Hány ezer órát töltöttek a rutinos hekkerek azzal, hogy képek ezreit feltöltve megelőzzék a szintén rutinos virtuális takarítókat, akik egyenként szedték le a linkekről a pikáns képeket, videókat. Hol van már listánk utolsó helyezettjének tudatosan posztolt hátsó fertálya, mennyivel érdekesebb a finom sztárok leplezetlen, diszkrétnek szánt és nyilvánosságra került titkos világa. Maga a megtestesült tökéletesség, a valaha volt legnagyszerűbb webes hírverés. A történtek valós üzenete azonban hamar a virtuális porba veszett. Az, hogy privát tartalmak kerültek leszedésre a százmilliók által (tudtukon kívül) használt Apple iCloud-ról, vagy egyéb, biztonságosnak hitt tárhelyekről, megint nem érdekelt senkit. A felelősök meg nem igyekeznek sokat beszélni róla. A morális üzenet pedig, hogy ha nem akarod, hogy meztelen, vagy kompromittáló képek szivárogjanak ki rólad, akkor ne készíts ilyet vagy legalább ne tárold a telefonodban, és ne töltsd fel online tárhelyekre, sokad rendű kérdéssé vált mostanra.
Az internetet 2014-ben felrobbantó dolgok listájának üzenete pedig pofonegyszerű. Ha biztosra akarsz menni, maradj az offline világ sikerkulcsainál. Szex, erőszak, cukiság, némi szenvedéssel, vagy röhejességgel fűszerezve. Kíváncsian várom 2015 eredményeit, és csak reménykedem abban, hogy nem valami még döbbenetesebb dolog áll majd az idei lista élén egy év múlva.
Forrás: http://time.com/