Első rész.
Régóta hiszek abban, hogy minden év végén érdemes számot vetni önmagunkkal és mindazzal, ami az elmúlt évben történt velünk. Sokat lehet belőle tanulni, fel lehet készülni a következő évre. Tanulni a hibákból, folyatni tovább azt, ami sikeres volt. Jómagam saját hagyományom szerint az év utolsó napján hódolok eme szenvedélyemnek. Ennek keretén belül elhatároztam, hogy azon túl, velem mi történt tavaly, 2015 elején körbenézek kicsit a tágabb értelemben vett saját szakmám háza táján is, megnézve, hogy mi történt a világgal, mi volt az, ami az embereket foglalkoztatta. Hogy lehet-e ezekből tanulni, majd döntsétek el Ti, én bizony nagyon meglepődtem néha, vagy csak vártam volna olyan eseményeket is, amelyek nem szerepeltek a listákon, vagy olyanokról, amelyek végül szerepeltek, nem hittem volna, hogy ennyire megmozgatták bolygónk szerencsésebb, internettel, kábeltévével, vagy egyáltalán tömegmédiával rendelkező felében élő lakóit.
Az idei év első blog bejegyzéseit ennek a témának szentelem, a válogatásokban pedig a Time magazin évi rendes toplistái lesznek a segítségemre. Ők nemes egyszerűséggel csak „Top 10 Everything of 2014” néven jegyzik ebbéli tevékenységüket, következzenek hát a számomra legérdekesebbek. Aki többre kíváncsi, az a zárócikk végén szereplő linken még sok-sok mindenről megtudhatja, hogy mi volt a top 10 2014-ben.
Kezdjük rögtön kitekintésünket és összefoglalónkat azzal, mi robbantotta fel 2014-ben az internetet. Figyelem! Kötelező olvasmány online tartalomfejlesztőknek, digitális stratégáknak. Következzen a lista 5-10 helyezettje, némi szubjektív értelmezéssel.
10. helyezett: Kim Kardashian feneke.
A valóságshow szereplőből avanzsált média szupersztár celeb, híres feleség, Kim Kardashian nevét régről ismerjük, és halljuk egyre többször a virtuális, vagy való világban. Leginkább botrányos megjelenéséről, ruházatáról, vagy éppen annak hiányáról ismerszik meg a külső szemlélő számára. A lista tízedik helyét nemesebb hátsófeléről készített címlap megjelenésével vívta ki, amit a Paper magazin hasábjain és weboldalán publikált, jelentős ismertséget szerezve mind magának, mind a lapnak. A weboldalon a megjelenés napján 6,6 millióan látták a kitűnő fotót (page view), másnap már 15,9 millióan, 11 millió egyedi látogatóval. Persze, mint minden jó megjelenés itt sem az egy szem, nyomorult fotó volt a lényeg, hanem az, ami a megjelenés után következett. Számtalan mém, átvett tartalom, blogbejegyzés, nyilvános vita segítette az ismertség egekbe törését. A kommunikációs oldala egyszerű a dolognak, mutass egy női feneket, lehetőleg egy minél híresebb emberét, kész a siker. Ugye ti is emlékeztek rá?
9. helyezett: A krumplisalátás srác a Kickstarter-ről
Listánk következő helyezettje Zack “Danger” Brown, aki egyik unalmas percében elhatározta, hogy készít magának egy jófajta krumplisalátát. Hogy tényleg nem volt-e pénze rá, vagy csak ki akarta próbálni, mennyi pénzt tud összekalapozni a tervére, talán sose derül ki. A lényeg, hogy feltette elképzelését a Kickstarter-re azzal a céllal, hogy a tervei szerinti 10 dollárt összedobják neki a lelkes támogatók az alapanyagokra. Még azt is megjegyezte a projekt kockázataként, hogy ez lesz élete első krumplisaláta-készítése és kétes a siker. Ennek ellenére, vagy talán emiatt is óriási lett a lelkesedés, az egyik legjobban sikerült víruskampánnyá vált kezdeményezése, a támogatók meg néhány nap alatt 55 000 dollárt adományoztak neki a Kickstarteren keresztül. Aztán a tervezett krumplisaláta nem készült el, de lett helyette óriási party Potato Stock néven a srác szülővárosában (Columbus, Ohio), némi jótékonysági felhanggal és sok-sok krumplisalátával. Azt biztosan megtanulhatjuk belőle, hogy a jó víruskampány nem biztos, hogy kreatív gondolkodók ötletéből jön a világra, hanem csak úgy, magától is születhet, néha a legegyszerűbb és legbanálisabb célok alapján. Ti adakoztatok Zack legendás krumplisalátájára?
8. helyezett: A jóképű gonosztevő
Azt, hogy beteg világot élünk, mi sem bizonyítja jobban, mint a képen látható úriember, Jeremy Meeks, aki egy rendőrségi fotó publikálása után nők millióinak bálványa lett. Az nem igazán érdekelte az úr képét megosztó és az ismeretlenségből imádó emberek tömegét, hogy történetünk hőse különösen kegyetlen gonosztevőként került őrizetbe, és még a helyi (Stockton, California) rendőri erő is felhívta az emberek figyelmét arra, hogy imádatuk tárgya egyébként a valaha élt egyik leggonoszabb bűnöző volt a környéken. Többek egyenesen vélt igazságért és modell karrierért kiáltottak és sajnálkoztak azon, hogy egy ilyen jóképű fickó majd a sitten rohad el. Az internet még azt is szárnyára vette, hogy több modell ajánlatot is kapott, amelyekből aztán szerződés is lett sok tízezer dolláros havi fizetéssel. A nép egyszerű bűnözőjéből valamiféle robinhoodi modell karriert befutó hős valódiságát később rendre cáfolták is az illetékesek, az internet tényleg bármit elbír. Mi vajon a kommunikációs vetülete listánk szereplőjének? Egy jó fotó, és egy kellemes arc csodákra képes. Még akkor is, ha egyébként kegyetlen bűnöző is a viselője. Csak óvatosan a stock fotókkal! Kedves hölgytársaim, volt közületek valaki, aki emlékszik a srácra, esetleg még like-olta is a képét miközben mélyet sóhajtott, és csak most tudta meg az igazságot?
7. helyezett: Renée Zellweger arca.
Tovább robogva a listán elérkeztünk a számomra egyik legmeglepőbb helyezetthez, a szingli filmek etalonjának számító Bridget Jones naplója sztárjához. Sok idő eltelt már 2001, a film bemutatója óta, és ez meg is látszik Renée arcán is. Pontosabban azon az új arcon, ami a semmiből keletkezett és törölte el a régi emlékeinkben élőt. Aztán az erről készült, jól-rosszul sikerült fotó kapcsán őt is felkapta az internet, hogy aztán megrágja, csócsálja kicsit, és visszaköpje a szomorú mindennapok digitális padlójára. Nemes egyszerűséggel csak annyit mondva, hogy „valami történt Renée Zellweger arcával”. Ez aztán elég is volt ahhoz, hogy sokmillió megosztás, komment, bejegyzés foglalkozzon a jelenséggel, míg végül szegény Renéenek is ki kellett állnia a nyilvánosság elé, és új-élet új arc megjegyzéssel nyugtáznia a változások okát. Nem volt éppen szerencsés indok, de aztán megnyugodtak a kedélyek, és mostanra mindenki romantikus mosollyal emlékszik vissza a mi Bridgetünk bájos és ártatlan arcára a kétezres évek elejéről. Mitől robbant fel az internet? Ez esetben tanácstalan vagyok, nem történt semmi különös, minthogy eltelt 13 év azóta, hogy megismertünk egy sztárt, és most szembe kellett néznünk azzal, hogy az idő vasfoga mindenkit egyaránt megharap. Kit erősebben, kit gyengébben. Hogy miképpen lehet ezt tudatosan használni a kommunikációban? Ezt a kérdést egy plasztikai sebészettel foglalkozó orvos vállalkozás, vagy egy, a múlt emlékeit megőrző vizuális adatbank marketingesei biztosan nálam hatékonyabban tudnák megválaszolni. Ti mit gondoltok Renée új arcáról?
6. helyezett. A „nyilvánvaló” srác
Ahhoz, hogy az élet szüli a legnagyobb sztárokat, nem is férhet kétség. Itt az élő bizonyíték, az öt éves Noah Ritter Pensylvániából, akit a média, pontosabban egy egyszerű riport tett naggyá. Azon belül is egy kissráctól szokatlan, ámde lelkes szavajárása, „nyilvánvalóan” bájos szóhasználata. Az eredeti videót mostanra több mint 20 millióan látták (alább te is megnézheted), aztán Noah szerepelt talkshowkban, beszélgetésekben, igazi sztár lett és maradt mind a mai napig. A kommunikációs kitekintésre pedig a Freshpet nevű állateledel gyártó adja meg nekünk a tökéletes választ, aki a cukiságfaktort az egekbe emelve leszerződtette Noah barátunkat és néhány elmondhatatlanul cuki kutyuskát legutóbbi reklámjába. „Nyilvánvalóan” kitűnő választás.
Itt megnézheted az eredeti videót:
Itt pedig a Fraspet reklámját. Vigyázat, szirupos cukiság veszély!
Folytatás következik hamarosan a top 10 lista dobogós helyezettjeivel.
Forrás: http://time.com/