Az új évvel, új szabályok léptek életbe, melyek tovább korlátozzák a vállalatok reklám célú megjelenéseit Facebookon.
A Facebook az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségnek örvend, felhasználóinak száma napról napra nő. A cégek nagyon hamar felismerték, hogy az online közösségi terek újszerű és olcsó megjelenési felületeket biztosítanak a termékeik számára. A nagy világmárkáktól a kisebb, induló vállalkozásokon keresztül, egészen a non-profit szervezetekig mindenki azon dolgozik, hogy minél stabilabb rajongói bázist alakítson ki magának a közösségi médiában. A Facebook legtöbb funkciója ingyenes és kiváló segítséget nyújt bizonyos marketing célok elérésében. Számos nagyvállalat önálló büdzsét allokál a fizetett megjelenésekre, sőt, akár külön részleget tart fent a social media csatornáinak minél hatékonyabb menedzselésére. A márkák mind gyakoribb és tudatosabb Facebook kommunikációja mára oda vezetett, hogy a felhasználókkal végzett elégedettségi kutatás eredményeként kiderült, az embereknek elegük van a reklámcélú tartalmakból.
Mit tehet ilyen helyzetben a közösségi média vezető szereplője? A válasz kézenfekvő: megérti a felhasználók problémáit és lépéseket tesz a megoldás felé vezető úton.
A három legfontosabb, minden céget érzékenyen érintő változás:
1. Keresőmotor optimalizálás:
A nagy sikerű grafikonos kereső opció után bevezetésre került a rangsorolt keresés is, mely nagyjából a Google-féle mechanizmushoz hasonlít, bár a pontos működésével kapcsolatban ellentmondó információk keringenek a neten. Legegyszerűbben a következő példán keresztül lehet bemutatni.
Ha cukrászdát keresek a környéken, a felajánlott találati listát az alábbi tényezők befolyásolják:
- A földrajzilag velem egy helyen élő Facebook-os ismerőseim említettek-e bármilyen cukrászdát
- A cukrászdák oldalát hányan követik
- A helyi cukrászdák oldala hány like-ot, kommentet vagy megosztást kap
2. Reklámcélú posztok kiiktatása a hírfolyamból:
Ahogy a fentebb említett kutatásból is nyilvánvalóvá vált, a felhasználók nem szeretnének több reklámcélú posztot olvasni a hírfolyamban. Pontosan milyen tartalmakat érint az ezzel kapcsolatos szabályozás?
- Kifejezetten promóciós vagy eladásösztönző céllal írt posztokat
- Termék megvásárlására vagy applikáció letöltésére bíztatóakat
- Általános reklámszöveggel megírt posztokat
Az ilyen jellegű megjelenések a vállalatok saját oldalaira továbbra is kikerülhetnek, ám a követők hírfolyamában többet nem jelennek meg. Azok a cégek, akik továbbra is bíznak az organikus elérés erejében és nem kívánnak költeni támogatott megjelenésekre, a továbbiakban kiemelt figyelmet kell fordítsanak az olyan tartalmak elkészítésére, melyek a márkához kapcsolódóan az általános érdeklődés körébe tartozó témákkal foglalkoznak.
3. Nincs több „like gate”
A „like gate” segítségével a márkák bizonyos ajánlatokat csak az oldal követése után tettek elérhetővé a felhasználók számára. Például egy applikáció letöltése csak abban az esetben volt ingyenes, ha a felhasználó a letöltést megelőzően követni kezdte a fejlesztő cég oldalát. Ezzel nem csak a követők számát lehetett gyorsan és egyszerűen növelni, de a felhasználók személyes adataihoz is könnyebben hozzá lehetett férni.
Az új szabály bevezetése nem a cégek követőinek számát hivatott korlátozni, sokkal inkább a felhasználók személyes adatait kívánja védeni.