A social media alkalmazásokban (pl. Foursquare/Swarm), a Wikipedia szerkesztői gárdájában, az eBay online piacterén és számos játékban is lehet virtuális jelvényeket, kitűzőket (bagdes) szerezni, mely – hasonlóan a fizikai világ cserkész- vagy katonai kitüntetéseihez valamilyen teljesítményt vagy egy szint elérését jutalmazzák.
A Yahoo! Research kutatásában öt elsődleges funkciót azonosítottak be a badge-eknek:
Célkitűzés
Ez a badge-ek egyik legkézenfekvőbb alkalmazási területe: célokat kitűzni a felhasználók elé, és ezek elérését jelvényekkel jutalmazni. A kihívások a legfőbb motivációk között vannak az emberi személyiség számára, a legmotiválóbb célok pedig azok, melyek már kívül vannak az egyén komfortzónáján, de nem túlságosan, olyan gyümölcsök, amik “egy nagyobb nyújtózkodással” elérhetők. Sok játékban a játékosok hajlandók költeni rá, hogy elérjék a céljaikat, pedig amit cserébe kapnak az teljességgel virtuális.
Néhány dolgot érdemes figyelembe venni: a játékosság megőrzése érdekében a célokat egyértelműen, de nagy vonalakban kell csak felvázolni, hogy elérésükben maradjon hely a felhasználó kreativitásának, ne csak “egyirányú utca” legyen. Viszont az legyen világosan követhető, hogy a felhasználó hol tart a cél elérésében (főleg, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyén hajlamos megsokszorozni az erőfeszítéseit, ha már közel a cél).
Egy személyes példa erről: szakmai érdeklődés miatt telepítettem a telefonomra a Foursquare/Swarm alkalmazást, és rövidesen virtuális verseny bontakozott ki köztem és egy ismerősöm között az alkalmazásban, hogy ki megy gyakrabban edzeni, sőt volt olyan alkalom, hogy a „hagyd ki ma az edzést” szirénhangjainak azért nem engedtem, mert már csak néhány becsekkolásra voltam tőle, hogy a “muszkli” matricát megkapjam, és kíváncsi voltam, hogy mikor érem már el 🙂
Iránymutatás
A jelvények irányíthatnak és taníthatnak is, megmutathatják a (z új) felhasználók számára, hogy milyen viselkedés/tevékenység elvárt a rendszerben/közösségben. Így a badge-eknek a közösség szociális normáit megerősítő szerepe is van, azon felhasználók viselkedésére is hatással lehetnek, akik ténylegesen sosem szerzik meg azokat.
Megbecsülés
A jelvények segítségével a közösségben a felhasználók gyors képet nyerhetnek egymás státuszáról, tudásáról, elismertségéről. Ezeket a jelvényeket egy központtól, azaz a rendszer adminisztrátoraitól is lehet kapni, de a felhasználók egymásnak is adományozhatják (így működik pl. az eBay, ahol a felhasználók értékelhetik egymást az adás-vétel után, és a pozitív visszajelzések a csillagok elérésében segítenek, de akár a LinkedIn endorsementek is ennek tekinthetők, ahol az egyes emberek elismerhetik egymás szaktudását a különböző szakterületeken, így az ajánlások száma badge-ként is értelmezhető.
Státusz elismerése
A jelvényeket státuszszimbólumként is lehet használni. A jelvények úgy tudnak a múltbeli tevékenységekről mesélni, hogy a tulajdonosuk nem “dicsekszik” az eredményekkel, azok “ott vannak”. A jelvények automatikusan nagyobb tiszteletet válthatnak ki viselőjük iránt, és egyfajta trófeagyűjteményként is funkcionálhatnak.
Két fő típus különböztethető meg: míg a Foursquare badge/Swarm sticker típusú badge-ek inkább az egyéni teljesítményt tükrözik, addig a Wikipedia barnstar a közösségi munkát jeleníti meg.
Közösség
Nem csak egyéni teljesítmények tükröződhetnek egy-egy badge-ben, hanem egy csoporthoz tartozást, vagy közös erőfeszítés eredményét, egy ügy melletti kiállást is megmutathatnak.
A bagde rendszerekkel kapcsolatban kritikai hangok is léteznek: jól meg kell válogatni, hogy miért és milyen jelvényeket kapnak a felhasználók, hogy a rendszer ne váljon átláthatatlanná. Vannak, akik szerint a ‘primer’ motivációkat, azaz az eredeti cselekvés iránti vágyat, és a valódi teljesítmény elérésnek szándékát szoríthatja háttérbe a “jelvényvadászat”, illetve megfelelő ellenőrzés híján megszaporodhatnak a csalások és visszaélések, amikor valaki valódi teljesítmény nélkül hajt rá a jelvényekre, és a social mediára valóban nem jellemző, hogy szándék vagy megfelelő eszközrendszere lenne a szigorú ellenőrzésre.
A cikk alapját Judd Antin és Elizabeth F. Churchill, a Yahoo! Research “Badges in Social Media: A Social Psychological Perspective” című tanulmánya adja, melyet saját tapasztalataimmal egészítettem ki.