A Gemius 2016 végi részletes, mélyinterjúkon is alapuló kutatása megállapítja hogy mekkora hatással vannak népszerű YouTube-videósok a nézőikre, mennyire hajlandóak a nézők a youtuberek kedvéért jótékonykodni, kihívást teljesíteni, állatot örökbe fogadni vagy éppen tetoválást csináltatni. A válaszokból kiderül, hogy tízből négy nézőre nagy hatással, illetve rendkívül nagy hatással vannak a videósok. Jellemzőbben a 10-14 évesek a legbefolyásolhatóbbak a videósok által.
Már a szülőknek is feltűnhetett, hogy mennyire átalakultak a fiatalok médiafogyasztási szokásai. A YouTube megkerülhetetlen tényező lett a tinédzserek és a fiatalok életében, a 10-29 évesek saját bevallásuk szerint naponta fél óránál többet töltenek YouTube-videók nézésével, mint tévénézéssel. A kijelzőről visszaköszönő arcok a sztárok szintjére léptek, követők tízezrei állnak a meghatározó személyiségek mögött.
A Youtube mint hirdetési platform
Ma már a hirdetők számára is vonzó platform a YouTube. A 10-29 éves nézők fele fogadja el a termékelhelyezéseket a videókban, tízből négy néző pedig szívesen vásárol olyan terméket, amelyet a kedvenc videósa ajánl. Ehhez hozzátartozik, hogy a videósok harmada tartja fontosnak a szponzorációt.
Az, hogy a youtuberek mennyire meghatározó szereplők lettek a fiatalok életében, mi sem mutatja jobban, mint hogy a spontán említett hírességek listáján túlnyomó többsége kerültek az online sztárok az offline sztárokkal szemben. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán, a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube sztár szerepel.
A statisztikai elemzést kiegészítette a 142 videós által kitöltött online kérdőív feldolgozásának eredménye. A kitöltők nagyobb része férfi volt, feliratkozóik száma szerint szerepet kaptak a csekély, 100-nál kevesebb, de a legnépszerűbb, 50 000-nél is több feliratkozóval rendelkező csatornák is.
A csatornák tematikáit illetően leginkább a vlogok és gameplay-ek domináltak, amiket a lifestyle és az utazás jellegű tartalmak követtek, de jelen voltak a paródia, a főzés, a zene, a kibeszélők és a tudományok topikjai is.
Mennyit dolgozik egy vlogger?
A videókészítők – jellemzően egyszemélyes – tartalomszolgáltató tevékenységet végeznek egy olyan platformon, mely a különböző kétirányú kommunikációs lehetőségek széles tárházát kínálja. Ebből rögtön adódik a kérdés: tartják-e a kapcsolatot közönségükkel, illetve a többi videóssal, és ha igen, milyen formában? A mélyinterjúkból kiderült, hogy a youtuberek számára fontos a közönséggel való kapcsolattartással és a videósok közötti network építése. Míg a hétköznapokban az utcán szólítják le őket a nézők, a hivatalos közönségtalálkozókon csarnokokat töltenek meg a rajongók, közben sokan tudatosan saját és egymás csatornáit erősítik közös tartalmak gyártásával.
A Gemius kutatási eredményeiből kiderül: a youtuberek között erősen differenciálhatunk a hozzáállás professzionalitásának foka szerint, például, hogy eddigi karrierjük során az egyes videósok mekkora összeget fektettek az eszközökbe és az infrastruktúrába, de ide tartozik a szakmai jövőképük is.
A videózással kapcsolatban levonható a következtetés, hogy a siker mögött komoly munka és energiabefektetés áll. A videósok kétharmada több mint 1 órát foglalkozik a csatornájával naponta, ötödük több mint négy órát áldoz rá.
A tartalomgyártás mögött komoly tervezői munka van, a youtuberek közel fele tervezi meg heti, havi bontásban, hogy milyen videót fognak közzétenni. Tízből egy videós ezt a tervet szigorúan követi.
Továbbá az infrastruktúrába fektetett összeg is komoly méreteket ölt, a videósok ötöde költött félmillió forintnál többet eszközökre.
Comments are closed.