Viselkedéstudomány az üzleti életben: „nudging”
Általános igazság, hogy emberként irracionálisan gondolkodunk. Az emberi irracionalitás prediktálható, ami pedig prediktálható, az valamennyire kezelhető is. Erre jelent megoldást például a „nudging” eszköze.
Mindennapjaink során tudattalan előítéletek, heurisztikák, hüvelykujj-szabályok mentén gondolkodunk és cselekszünk. Ez az evolúció során önvédelmi célt szolgált és szolgál mind a mai napig, ugyanakkor olyan helyzetekben, ahol nem a fennmaradásunk a tét (például munkahelyünkön) negatívan befolyásolhatja döntéseinket.
A viselkedéstudomány különböző eszközeivel viszont vezetőként a cég szempontjából kedvező irányba terelhetjük alkalmazottaink viselkedését, anélkül, hogy korlátoznánk őket bármiben is. Pontosan ez az alapja a Cass Sunstein és Richard Thaler által 2008-ban megalkotott „nudging” koncepciónak is.
Mi is az a „nudging”?
A technika elnevezése az angol „nudge” szóból származik, melynek konkrét magyar megfelelője nincs, egyfajta gyengéd oldalba lökést jelent. Ez tökéletesen kifejezi a technika lényegét: a „nudging” lehetőséget ad arra, hogy pszichológiai és közgazdaságtani ismeretekre alapuló, finom beavatkozások (az ún. „nudge”-ok) által befolyásoljuk mások viselkedését, anélkül, hogy közben korlátoznánk azt. Egy jó „nudge” tehát nem veszi el a döntés szabadságát, csupán egy irányba tereli a véleményeket.
A „nudging” célja az, hogy az embereket közvetetten rávegyük arra a cselekedetre, ami számukra a legjobb. Úgy is mondhatnánk, hogy a „nudging”-nak egyfajta figyelemfelhívó funkciója van. Ilyen például, amikor figyelmeztetünk valakit: „Ha a folyónak ezen a részén szeretnél úszni, vigyázz, mert nagy a sodrás!” Ezzel nem tiltjuk meg az úszást az illető számára, továbbra is saját belátása szerint cselekedhet. Ugyanakkor felhívtuk a figyelmét egy számára előnyösebb döntési lehetőségre.
A koncepció sikerességéről immár több mint 400 úgynevezett „nudge unit” és számtalan eredményes projekt tanúskodik mind a privát-, mind a közszféra szervezeteiben, a világ minden táján. Ezekről részletesebben cikksorozatunk következő részében számolunk be.
Források:
Güntner, A., Smith, M., Sperling, J., Dickson, T. (2018): Behavioral science in business: Nudging, debiasing, and managing the irrational mind. McKinsey & Company Podcast.
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/behavioral-science-in-business-nudging-debiasing-and-managing-the-irrational-mind (Utolsó megtekintés: 2021. 09. 29.)
Fusaro, R., Sperling-Magro, J. (2021): Much anew about ’nudging’. McKinsey & Company Interview.
https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/much-anew-about-nudging (Utolsó megtekintés: 2021. 09. 29.)
Comments are closed.