A content marketing tevékenység egyik izgalmas területe az aktuális eseményekhez való kapcsolódás: olyan friss tartalmak készítése, melyek nagy érdeklődésre számot tartó eseményekhez kapcsolódnak, így generálva nézettséget, látogatottságot az általunk üzemeltetett csatorná(k)nak.
Ez a folyamat gyakorlatilag alig különbözik a napilapok, netes hírportálok és tévéstábok munkájától:
Először is utána kell menni a sztorinak, mely…
– aktuális;
– ismert dologhoz vagy személyhez kapcsolódik;
– földrajzilag vagy kulturálisan közeli;
– érdekes, egyedi, nem mindennapi;
– kontextusban van (van előzmény, kapcsolódás);
– szórakoztató.
… és ami egy tartalommarketingesnek fontos: valóban releváns az általunk menedzselt márka számára. Ez is része a feladatnak, hogy megkeressük és meg is találjuk a releváns kapcsolódást a sztorihoz 🙂
Egy jó sztori leközlését meg kell tervezni és elegendő írott, képi és audiovizuális nyersanyagot kell rögzíteni, hogy a használni kívánt csatornákon érdekes és jó minőségű anyagot tudjunk közölni. Fontos, hogy az első betű legépelése és a felvétel gomb megnyomása előtt világos és egyértelmű elképzeléssel kell rendelkezni, hogy mit akarunk kihozni a sztoriból! Ezzel együtt rögzítés közben lehetőséget kell adni az érdekes, spontán ötleteknek, történéseknek is, hiszen az “élet írta” dolgok tudnak legérdekfeszítőbbek és leghitelesebbek lenni.
Ugyanannak a sztorinak más-más aspektusát lehet kibontani a különböző csatornákon, az olvasói/nézői kör, a csatorna jellegzetességeinek megfelelően, ezeket végig kell gondolni, miközben készül a cikk, válogatják a képeket, vágják a videókat.
Lehet bármilyen jó és érdekes egy tartalom, ha senki sem látja. Minden elkészült tartalom értéke csak potenciális, amíg meg nem nézik, el nem olvassák. És miután elkészült valami, legalább ugyanekkora energiát kell fektetni a terjesztésre, seedelésre. Sokszor nem elég megosztani a Facebook oldalunkon, Instagram csatornánkon, kitenni a blogunkra vagy a YouTube csatornánkra, hanem aktívan terjeszteni kell, manuális ‘social engineering’, PR vagy hirdetési eszközökkel.
És most lássunk egy gyakorlati példát, a 2015. március közepi részleges napfogyatkozás feldolgozását: mit tett a NASA, az easyjet és a Magyar Csillagászati Egyesület (MCSE).
NASA
A NASA-t jó ideje követem Instagramon, és ezzel nem vagyok egyedül: 2,5 millió followerük van, és nem ritka, hogy egy-egy képük tízezres nagyságrendben kapjon lájkokat. Az űrkutatás legnagyobb “brandjének” nem kellett erőltetni a napfogyatkozáshoz való kapcsolódást, az adott volt. Azonban (talán azért, mert az USA területét nem érintette a mostani holdárnyék?) szerintem eléggé félvállról vették, a Facebook oldalon és az Instagramon ugyanazt a képet osztották meg, mely hiába készült a Nemzetközi Űrállomásról, látványosságban a saját erkélyről készített képével vetekedett 🙂
easyjet
Az easyjet diszkont légitársaság ellenben szerintem kimaxolta a lehetőséget: Belfastból Reykjavíkba tartó EZY6747 járata érintette a Feröer-szigeteket, mely beleesett a teljes takarás zónájába. A pilóta a légiirányítás engedélyével körözött a szigetek felett (ahogy a radaron látszik nem is keveset :), hogy az utasok gyönyörködhessenek a látványban. A több, mint 11 000 méteres magasságban már nem zavarták a látványt a felhők, amik a földön tartózkodó, kifejezetten a nagy eseményre idesereglett amatőr és profi csillagászok élményét igencsak lekorlátozták…
Természetesen hivatalos fotók is készültek, melynek terjesztéséről az easyjet sajtóközleményt is kiadott és az összes brit napilap online kiadása (is) lehozta, én magam a 444.hu cikkéből értesültem 🙂 A légitársaság a látványos képeket természetesen Facebook oldalán is megosztotta (4000+ engagement aktivitással), bár furcsa módon Instagram csatornájáról ez a tartalom “kimaradt”. A Facebook posztnál külön “mini-esettanulmány”, ahogy udvariasan leoltották az utast, aki miután megdicsérte a képet, cserébe kért négy ingyenjegyet 🙂 A SMM egy “Nice” try, Andrew 🙂 válasszal kezelte az igényt, amit több, mint 40 felhasználó lájkolt is 🙂
Magyar Csillagászati Egyesület
Véleményem szerint az MCSE is “jól vizsgázott”, országosan bemutatókat szerveztek, Budapestre például az MTA közreműködésével, országszerte több ezer ember látogatott ki a távcsöves bemutatókra, sőt ustream közvetítést is szerveztek. A csatornáikon – mint az esemény hazai “gazdája” – már napokkal a napfogyatkozás előtt minden bejegyzést erről írtak, edukációs jelleggel, az eseményekről Facebook oldalukon és weboldalukon menet közben és utólag is képes/videós beszámolót tettek közzé.
Comments are closed.