Nemrégiben jártam egy rendezvényen, ahol Dr. Mérő László előadásán vehettem részt. Ez alkalommal számomra nagyon érdekes témákat boncolgatott. A pszichológia tanszéken, ahol napjainkban is dolgozik, egy alkalommal azt vizsgálták, hogy mitől van valakinek jó hangulata, és mitől lesz rosszkedvű. Keresték a kiváltó okokat, a tyúk van előbb vagy a tojás alapon. Már ezen a téren is érdekes megállapításokra jutottak, de ami engem igazán megfogott, az az volt, amikor arról beszélt, hogy kimutathatóan bizonyos helyzetekben a negatív hangulat segít bennünket jobban, nem pedig a pozitív. Ilyen pedig a döntés. Jó hangulatban ugyanis jellemzően nem döntünk igazán jól, míg a rossz hangulat kifejezetten segíti a koncentrációt, ami egyúttal jobb döntések meghozatalát segíti.
Mindezek mellett a jó hangulat megteremtésének is megvan a maga helye és az ideje, hiszen ez a kreatív gondolkodást motiválja bámulatos módon. A reklámszakma is jól használja ezt, pl. egy brainstroming igazán akkor lesz sikeres, ha az ötletelés fázist kifejezetten jó hangulatban végzik, míg a döntési fázisban ez már kimutathatóan nem előnyös.
Hasznos lehet e hangulatok tudatos használata, tegyünk például úgy, mint az előadásban szereplő szakmailag és anyagilag is sikeres vezető, aki a szuperkényelmes luxusautójában csak ötleteken gondolkodni hajlandó, a döntések meghozatalára már nem. 🙂