Nem kétséges, az infógrafikák korát éljük. Nem telik el úgy nap, hogy ne találkoznék minimum 2-3 infógrafikával, akár a bulvárhírek, akár a gazdasági rovatok, akár a világpolitikai cikkek látványos illusztrálása okán. Nem tudom, ki találta fel ezt a műfajt, ki volt az első, aki ilyen néven infógrafikát készített, de nagyon hálás vagyok neki. Igazán szeretem, ha érdekes témákat, színes-szagos vizuális megjelenítéssel mutatnak be nekem. Persze mindig találni jobb és rosszabb próbálkozásokat. Láttam már olyan infógrafikát, ami valójában semmi más nem volt, mint egy illusztráció, különösebb tartalom és értelem nélkül, és láttam már olyan zseniális megoldásokat is, amelyek tényleg egyetlen pillantás alatt foglalták nekem össze, hogy mit kell tudnom az adott témáról, ráadásul érdekesen és érthetően. Most mégsem ezekről szeretnék beszélni, és nem is fogom megmutatni ezeket a kedves olvasónak.
Ami viszont felettébb érdekes, hogy a hírportálok, magazinok, újságok cikkeiről az infógrafikák gyorsan szerves részei lettek a marketingkommunikációnak is. Márkájukat, termékeiket, szolgáltatásaikat a célcsoporttal megosztani kívánó vállalatok egyre gyakrabban nyúlnak ehhez az eszközhöz, és úgy tűnik, a vásárlók szívesen olvasgatják az ilyen tartalmakat. Jó példa erre a MasterCard weboldalán elérhető (http://www.mastercard.com/hu/personal/hu/travel/2011jar/index.html ), a külföldi fizetéssel foglalkozó alkalmazás, ahol az ügyfelek saját maguk, bármiféle jutalom vagy ellentételezés nélkül töltenek ki a külföldi fizetési szokásokról és lehetőségekről szóló kérdőíveket, hogy az ott lévő infógrafikákat a saját tapasztalataikkal bővítsék.
Említhetném aztán a Coca-Colát is, aki szintén infógrafikákat használ arra, hogy önmagáról minél több érdekességet eláruljon a vásárlóinak, elég csak beírni a cég nevét és az „infographic” hívószót, máris infógrafikák százait nézegethetjük. Vagy maradhatunk akár praktikus okokból a Google-nél is, önmagáról szintén több százas nagyságrendben mutat nekünk érdekesnél- érdekesebb tartalmakat gyönyörűen vizualizálva.
Könnyű a nagy multinacionális vállalatoknak, vághatnánk rá rögtön, hiszen sok pénzük van arra, hogy grafikusok százait alkalmazva infógrafikák ezreit ontsák magukból. Szerencsére ma már nem mondhatjuk ezt, vagy legalább is nem túl hangosan. A visual.ly (http://visual.ly/ ) oldal segítségével mi is bármilyen témánkból infógrafikát gyártathatunk. Sőt, az oldal ennél még többet ígér. Elég, ha elmondjuk a kommunikációs problémánkat, céljainkat, ők megmondják azt a vizualizációs eszközt, amivel leginkább teljesíthetjük értékesítési vágyainkat. Legyen az egy infógrafika, vagy egy rövid kis videó, esetleg egy grafikonokkal teletűzdelt értékesítési anyag. Ha határozottan tudjuk, hogy mit akarunk, persze közvetlenül kiválaszthatjuk azt az eszközt, amit mi a leghatékonyabbnak tartunk. Ezek után már nincs is más dolgunk, mint végigmenni egy online regisztrációs felületen, megadva a szükséges adatokat és feltöltve a szükséges infókat, és indul is az infógrafika gyártó gépezet.
Látva az oldalon található megszámlálhatatlan elkészül alkotást, felfoghatatlanul sokféle témát, magam is kedvet kaptam egy pofás infógrafika elkészíttetésére. Aztán a regisztrációs felület kitöltését elkezdve hamar elmúlt a vágyam, tekintve, hogy az infógrafikák ára 1000$-tól indul. Így továbbra is szomorúan kell kijelentenem, hogy infógrafikát készíttetni ma még nem a tömegek ópiuma, és vélhetőleg nem is lesz az a közeljövőben sem. Viszont, ha arra gondolok, hogy piaci szereplőként mit és hogyan tudok hatékonyabban elmondani frappáns vizuális köntösbe burkolva a vásárlóimnak, már nem is tűnik olyan mérhetetlenül sok pénznek az a (néhány) ezer dollár.