„A mosoly egy görbe vonal, ami egyenesben hozhat mindent.” Ez csak egy a több száz idézet közül, amit a mosollyal kapcsolatban emlegetni szoktunk. Annyi bizonyos, hogy a mosoly bárhol a világon csak jól sülhet el – így van ez a Facebookon is!
A mosoly virtuális megfelelője, az először 1982-ben elküldött smiley emoticon igazi evolúciós folyamaton ment át az elmúlt három évtizedben, a nemzetközileg ismert és használt alap „arckifejezések” mellett számos helyi változat alakult ki.
A Buddy Media két hónapon keresztül 1800 Facebook oldal felhasználói interakcióit és a posztok bevonási (engagement) képességét vizsgálta, a Linchpin SEO pedig infógrafikán összesítette az eredményeket.
Megállapították, hogy azok a posztok, melyek emotikont tartalmaztak, 52%-kal több interakciót generálnak: áltagosan 57%-kal több lájk érkezik, és harmadával nagyobb az esély arra, hogy hozzászólnak a poszthoz vagy megosztják azt. 🙂
De még az emotikonok sem egyformán teljesítenek. Az alábbi toplistából látható, hogy a teli szájas nevetés ( 😀 ) a leginkább aktivizáló, a manapság már „oldszkúlnak” számító „orros” mosolygó smiley pedig a legkevésbé. Jól teljesít még a kacsintás ( 😉 ) a szívecske ( <3 ) de a kicsit pimasz „nyelvnyújtás” is ( 😛 ) Ami számomra érdekes volt, hogy nem csak a pozitív érzelem aktiválja a Facebook felhasználókat, a szomorúságot kifejező 🙁 is egészen előkelő helyen szerepel az aktiválási listán.
Ezek a statisztikailag megalapozott adatok most megerősítettek benne, hogy érdemes smiley-kat használni, az írott szöveg érzelmi többlettel felruházása, és ezáltal a social engagement növelése céljából. Ugyanezt amúgy egy közmondásban már sok-sok évvel az első smiley elküldése előtt megfogalmazták: A mosoly, melyet küldesz, visszatér hozzád 😉
Ui: Személy szerint már nagyon várom, hogy az alap smiley-kat az MTA felvegye a hivatalos írásjelek közé, én szinte már többet használom őket a magán- és üzleti írásban, mint az „ortodox” központozást 😛