A BCG idén tizennegyedik alkalommal hozta nyilvánosságra az év leginnovatívabb vállalatainak a listáját (röviden az MIC50 listát), melyen idén is felbukkan pár sorozatosan visszatérő név. De vajon mi teszi lehetővé, hogy egyes cégek képesek újra és újra kivívni ezt a megtisztelő címet? Mi az innovációs képesség titka?
Ez a kérdés a BCG szakembereiben is felmerült, miután áttekintették az elmúlt évek eredményeit, ezért készítettek is egy tanulmányt, melyben a folyamatos innovációs képesség titkát próbálják felderíteni. Az ennek előzményeként szolgáló adatelemzésből ugyanis kiderült, hogy 14 év alatt…
- összesen 162 vállalat neve szerepelt a listán;
- ezek közül 48 (30%) csak egyszer került be a legjobbak közé;
- 20 (12%) legalább tizenegyszer kapott helyet a felsorolásban;
- és csupán 8 cég (5%) volt képes minden évben biztos pozícióra szert tenni.
A BCG MIC50 listáján való szereplés gyakorisága az elmúlt 14 évben.
Forrás: BCG, 2020
A tanulmány készítői mélyrehatóan átvizsgálták a listára minden egyes évben felkerülő 8 vállalat, azaz az Alphabet/Google, Amazon, Apple, HP, IBM, Microsoft, Samsung és a Toyota alapvető jellemzőit. Ezek alapján három olyan tényezőt állapítottak meg, melyek kulcsszerepet játszanak a töretlen innovativitás megőrzésében. Nézzük csak ezeket sorjában!
-
Hajtóerő (drive)
Az innovációs képesség alapja az elkötelezettség, vagyis az, hogy mindig prioritásként kezeljük a fejlesztéseket, az újító szemlélet pedig a napi működésünk részévé váljon. Akkor járunk jó úton, ha mindez a befektetéseinkben is látszik, legyen az pénzügyi vagy akár humán tőke. A vállalatoknak ugyanis pusztán 45%-a helyezi előtérbe és invesztál elszántan az innovációba. Emellett fontos, hogy legyünk merészek és küzdjünk olyan lehetőségek felé, amelyek jelenleg még túlmutatnak rajtunk, de a jövőre nézve jelentős üzleti potenciál rejlik bennük.
-
Méret (size)
A köztudattal ellentétben a nagyobb vállalatok a COVID-19 előtt innovációs szempontból nem voltak hátrányosabb helyzetben a kisebb, így egyben rugalmasabb vetélytársaikhoz képest. A nagyobb vállalatméret ugyanis általában magában hordozza azt az előnyt, hogy az ilyen cégek több tapasztalattal, valamint jelentősebb forrásokkal rendelkeznek a termékek és a szolgáltatások fejlesztéséhez, illetve az üzleti modellek újításához. A kutatás alapján a nagyvállalatok több mint 40%-a helyezkedik el az iparági medián fölött a szolgáltatás- és termékfejlesztéseiknek köszönhetően. A legnagyobb innovátorok pedig 15%-kal nagyobb valószínűséggel fókuszálnak elsősorban az üzleti modelljük fejlesztésére.
-
Készség (skill)
Az innovativitás hosszútávú fenntartásának harmadik és egyben utolsó lényeges eleme a jól kidolgozott innovációs stratégia. És persze az ezzel összhangban lévő szervezet és működés. Hiszen hiába az eltökéltség és a megfelelő méret, ha erre nem épül ki egy megfelelő rendszer, ami biztosítani tudja a sorozatos sikereket.
Ezen szempontok szem előtt tartásával elérhető a folyamatos innovációs képesség megőrzése.
Forrás: Baeza R., Harnoss J. D., Panandiker R., Ringel M. (2020) The Serial Innovation Imperative
Comments are closed.