A klímaváltozás kétségkívül napjaink egyik központi problémája. Ahogy a globális felmelegedés jelei egyre jobban érzékelhetőek, az élet minden terén egyre nagyobb figyelem hárul az adott tevékenység által okozott környezeti teher mértékére, melynek talán a legalapvetőbb mérőszáma a karbonlábnyom. Szinte minden más iparághoz hasonlóan a marketing és a reklámipar is hozzájárul az internet karbonlábnyomához. Hogy hogyan? Máris mutatjuk!
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a „felhő” egy, a környezetre nézve ártalmatlan, láthatatlan entitás. A francia nonprofit szervezet, a The Shift Project 2019-es kutatása eredményeképp ezzel szemben arról számolt be, hogy a digitális technológiák az üvegházhatású gázkibocsátás 4%-áért felelnek, az energiafogyasztásuk pedig évente 9%-kal emelkedik.
Ez végülis logikus, hiszen megannyi szerver, router és rengeteg más eszköz kapcsol bennünket össze egymással és vásárlóinkkal. Ugyanakkor, nem csupán a fizikai alkotóelemek járulnak hozzá az internet karbonlábnyomához! Ha az Egyesült Királyság minden felnőtt állampolgára eggyel kevesebb „thank you” emailt küldene, az éves szinten 16.433 tonna szén-dioxid keletkezését előzné meg. Ez a hatás a BBC szerint 3.334 dízel autó forgalomból való kivonásával egyezne meg.
A digitális technológiák mellett persze a hagyományos megoldások, mint például a postai küldemények sem kímélik teljesen a környezetet. Ezek a módszerek azonban gyakran csekélyebb karbonkibocsátásért felelnek, mint ahogy azt gondolnánk. Egy négyoldalas postai levél például 28 gramm CO2 felszabadulása árán jöhet létre, ami kevesebb, mint ami egy olyan e-mail esetében mérhető, amely már továbbításra, újra megnyitásra vagy esetleg törlésre került.
A fentieket, valamint azt figyelembe véve, hogy a 2020-as globális energiafogyasztásunk mindössze 12%-a származott megújuló energiaforrásokból, elengedhetetlen a fenntarthatóbb marketingstratégiák keresése és megvalósítása.
A témában íródott további érdekes cikkekért kövesd blogunkat!
Forrás:
Griffiths, S. (2020): Why your internet habits are not as clean as you think. BBC Future.
https://www.bbc.com/future/article/20200305-why-your-internet-habits-are-not-as-clean-as-you-think (Utolsó megtekintés: 2021. 12. 30.)
McMeekin, B. (2021): How To Measure And Offset Your Agency’s Carbon Footprint. Forbes.
https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2021/08/30/how-to-measure-and-offset-your-agencys-carbon-footprint/ (Utolsó megtekintés: 2021. 12. 20.)
The Shift Project (2019): “CLIMATE CRISIS: THE UNSUSTAINABLE USE OF ONLINE VIDEO”: OUR NEW REPORT ON THE ENVIRONMENTAL IMPACT OF ICT https://theshiftproject.org/en/article/unsustainable-use-online-video/ (Utolsó megtekintés: 2021. 12. 20.)
Comments are closed.