Az Ipsos és a Kirakat.hu idén is statisztikát készített a vásárlói tudatosságról és a fogyasztói attitűdökről. Azt gondolnánk, hogy a jelen gazdasági helyzetben többször is meggondoljuk, mire költünk, ám a kutatásból ennek az ellenkezője derül ki. A magyar termékeket meglepő módon a korábbinál kevésbé preferáljuk, és a megkérdezettek jelentős része fittyet hány a környezetvédelemi szempontokra.Jelen témában az első vizsgálódásra 2007-ben került sor, idén 1000 embert kérdeztek meg vásárlási szokásaikról. A válaszokból kiderült, hogy egyre több a „közepesen tudatos” vásárló, és a „nagyon tudatosak” száma is lassan, de biztosan növekszik.
Honnan ismerhető fel egy tudatos vásárló? Íme 12 pont, mely alapján Ön is meg tudja különböztetni az átlagembert a tudatos vásárlótól.
1. A pénzeddel szavazol
A vásárlás a te döntésed. Eldöntheted, mit támogatsz, és mit nem. Nem kell támogatnod a környezetszennyezést, a vegyszerezést, a gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok tömeges gyártását.
2. A szemét a legdrágább
A szemét értelmetlen pénzkidobás neked, és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig, mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel!
3. Cetli
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged! A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz „polctrükkökre”!
4. Helyben
A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon vagy helyi boltban! Kutasd fel a jó helyeket!
5. Mennyi műanyagot viszel haza?
Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót mindenhol! Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat! Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást!
6. Keresd az eredetit!
Ne dőlj be a szép külsőnek és a vicces dumának: kerüld a nem természetes alapanyagból, vegyszerek segítségével, gyárilag előállított ételeket!
7. Olvasd el a címkéket!
Az élelmiszerek és kozmetikumok rengeteg káros (és felesleges) anyagot tartalmazhatnak. Ne kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről, ha vegyszer nélkülit is kaphatsz!
8. Erőszakmentes szépség
Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat!
9. Tartós használat
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és környezetszennyezéssel jár!
10. Frisset!
Friss, hazai idényzöldséget és gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett!
11. Helyi termékeket vegyél!
Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat! Így a közvetlen környezetedet támogatod, valamint kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.
12. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat. Legyél tudatos: járj utána, hogy ki állítja elő, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül! (Forrás: http://www.tve.hu)
A tudatos vásárlók zöme továbbra is a 30-50 éves korosztályból kerül ki. A magasabb iskolai végzettségűek és az internet-hozzáféréssel rendelkezők rendszerint megfontoltabban intézik vásárlásaikat. Meglepő viszont, hogy még mindig magas az impulzusvásárlók száma (62%), és csökkent azoknak az aránya, akik egy-egy értékesebb árucikk megvásárlása előtt utánajárnak annak, hol érdemes az adott terméket megvenni.
Import vagy hazai?
Bármennyire riogat minket a média a ciántartalmú rovarölőszerrel szennyezett marokkói paprikával, a klórpirifoszos spanyol barackkal, az amitrazos török körtével, furcsa módon idén a válaszadók közül 14 százalékkal kevesebben részesítik előnyben a magyar árut. A felmérés készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy az egészséges és környezetbarát termékeket, csomagolást mennyire keresik az emberek. Az eredmény: nem keresik. Pontosabban nem annyian, mint tavaly.
Mire használjuk az internetet?
Kezdjük egy általános megállapítással: aki rendelkezik internet-hozzáféréssel, annak – a kutatások alapján – magasabb a Tudatos Vásárlói Indexe. A vásárlások előtti célirányos internethasználat folyamatos növekedést mutat, idén már 60% feletti az online aktivitás. Az adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban legtöbben általános információkat gyűjtenek, felkutatják a legolcsóbb beszerzési forrást, és mások tapasztalata is sokat nyom a latban, pontosabban a vásárlási döntésben.
A felmérésből kiderült, hogy főként a magasabb iskolai végzettségűek és a fiatalok vásárolnak előszeretettel a neten. Napjainkban a kisebb települések lakói is kezdik felfedezni maguknak a webáruházakat, ami nem csoda, hiszen a helybéli beszerzési lehetőségek korlátozottak, az ország másik végéből megrendelt áru viszont pár nap alatt megérkezik, és a szállítási költségek sem vészesek.
Forrás:
a Kirakat.hu és az Ipsos kutatása a Tudatos Vásárlói Indexről