A hét napjaihoz eddig többnyire ünnepeket társítottunk (húsvéthétfő, húshagyókedd, pünkösdvasárnap), mostanra viszont már a fogyasztói társadalom jeles napjai is kezdenek bekerülni világszerte a köztudatba.
Az Egyesült Államokban a hálaadást követő pénteken veszi kezdetét a karácsonyi bevásárlóláz. A szezonkezdő napot, amely november 23-29. közé esik, fekete pénteknek nevezik. Az üzletek rendkívüli kedvezményeket hirdetnek erre a napra, gyakran még az önköltségi ár alá is lemennek, persze csak bizonyos termékek (és meghatározott darabszám) esetében. Nem ritka ezen a pénteken a non-stop nyitva tartás sem. Mindent a vevőkért, pontosabban a tetemes bevételért. A vásárlási láz gyakran krónikus álmatlansággal párosul, ezért sokan a csütörtök éjszakát már sorban állással töltik, nehogy lemaradjanak a legjobb vételekről. A vásárlók rohama sajnos nem egyszer vezetett már tragédiához, az esemény elnevezése mégsem ezért fekete péntek. A kifejezés eredetileg a nagy forgalomra (közlekedési dugókra, emberekkel tömött üzletekre stb.) utal.
A hazai vendéglátós szakma is kiválasztott magának egy napot, mégpedig a csütörtököt. A torkos csütörtök azonban nem új keletű dolog, hanem egy feledésbe merült, keresztény világban elterjedt népszokás felelevenítése. A farsang első napján eleink zsíros ételeket fogyasztottak, hogy kellőképpen rákészüljenek a nagyböjtre, és ekkor a torkosság sem számított bűnnek. 2006-ban a Magyar Turizmus Rt. csempészte vissza ezt a népszokást a mindennapokba, méghozzá oly módon, hogy a kezdeményezéshez csatlakozó éttermekben torkos csütörtökön fél áron fogyaszthattak a vendégek. Ma már akkora népszerűségnek örvend az esemény, hogy igyekezni kell az asztalfoglalással.
Az Egyesült Királyság vásárlás szempontjából kiemelkedő napja a Mega Monday. Idén november 29-re esett a nagy karácsonyi shopping, ám a fekete péntekkel ellentétben itt online vásárlásról van szó. A nagyságrendek érzékeltetése végett ezen a napon másodpercenként 3000 fontot (közel egymillió forintot) költenek a szigetország honpolgárai ajándékokra. Ha csak a Visa kártyákat nézzük, egy nap alatt 3,8 millió tranzakciót bonyolítanak velük, 265 millió font (87 milliárd forint) értékben. A kedvezmények láttán, melyek az 50-90%-ot is elérhetik, minden évben egyre többen ragadnak egeret.
Hazánkban az emberek jelentős része még mindig ódzkodik a netes vásárlástól, pedig komolyabb visszaélésekre itthon eddig talán csak egyszer volt példa (PPO eset). Az persze előfordul, hogy a licitálós honlapokon megvett és kifizetett áru nem érkezik meg a címzetthez, az eladó pedig felszívódik, de az online boltok esetében ilyesmivel nem kell számolni. Az interneten a kínálat egy pillanat alatt átfutható, a legjobb árat is könnyű megtalálni, ami egy televízió kaliberű műszaki cikk esetében tízezrekkel is olcsóbb lehet a bolti árnál, ráadásul több webáruház ingyen és bérmentve szállítja házhoz az általa forgalmazott termékeket. Aki biztosra akar menni, annak érdemes egy üzletben 3D-ben is megnéznie választottját, mielőtt megrendeli – jóval olcsóbban – az interneten. Ha mindezek ellenére mégis csalódik a termékben, 8 napon belül gond nélkül visszakozhat.
Forrás: www.penzcentrum.hu