2015 év közepétől nagyjából folyamatosan csepegtette a Microsoft az információkat CRM megoldásának új verziójáról, mely számos újítást tartalmaz. A 2009 óta a Dynamics NAV-val integrált CRM megoldása egyre inkább „felhősödik” a szó pozitív értelmében és 2016-ra ez a folyamat lezáródni látszik. Mit is jelent ez pontosan?
A Microsoft Dynamics NAV 2016 a cég valamennyi zászlóshajóját tartalmazó komplett, integrált és elsősorban felhő alapú megoldás lesz, melynek egyik modulja lesz a CRM Online. Egyértelmű a cél: minél teljes körűbb felhasználói élményt biztosítani az ügyfelek számára, biztosítani az átjárhatóságot az egyes szoftvermegoldások és szolgáltatások között, ezáltal növelni a produktivitást és a hatékony munkavégzést a felhasználók körében. Ennek érdekében a CRM mellett integrálják az Office 365-öt, erősítik a Windows operációs rendszerrel való kapcsolatot, biztosítva ezzel a desktop alkalmazásokat preferáló felhasználók számára is a felhő alapú szolgáltatások előnyeit, illetve lehetősége lesz a cégeknek adatbázisaikat az Azure adatbázis-platformon tárolni, kezelni és futtatni. Ez utóbbi azért is fontos, mert ezáltal a Microsoft analitikai megoldása is integrálódik, azaz a Power BI alapvető funkcióként megnyílik a CRM felhasználók számára.
Íme, egy ábra a Dynamics NAV 2016-ról:
A Power BI egy nagyon egyszerűnek tűnő, könnyen és gyorsan kezelhető reporting eszköz, mely korlátozott dashboarding funkciókkal is bír. A CRM Online számára, amennyiben az Azure platformon tároljuk majd adatainkat, teljesen direktben elérhető lesz a Power BI, hiszen annak egyetlen felhő alapú adatbázis menedzsment kapcsolata van, mely maga az Azure SQL. Ez azért lényeges, mert akik az Office csomag szolgáltatásait (Excel, Word, PowerPoint) jól ismerik, könnyen fognak eligazodni a Power BI kezelőfelületén, ezáltal könnyedén tudnak majd fontos értékesítési és ügyfélkezelési információkat kinyerni a CRM-ben tárolt adataikból.
Személy szerint kedvelem az integrált megoldásokat, amennyiben azok a felhasználói élményemet növelik és a mindennapi munkámat megkönnyítik. Amennyire izgalmas a Microsoft NAV 2016 ábráját látva az egyes szolgáltatások összekapcsolása, annyira kérdőjeles is, hogy maguk az integrációk az egyes elemek között mennyire műkődnek majd hatékonyan a gyakorlatban. Itt elsősorban nem technológiai szempontokra gondolok, sokkal inkább a mindennapi munkavégzés optimalizálására.
A Microsoft tervei szerint 2016-ban tovább bővítik majd folyamat- és dokumentum-menedzsmenttel a NAV 2016 szolgáltatásait, illetve egyik fő célként a kis- és közép-vállalatok támogatását tűzték ki célul. Ezzel a céllal az Office 365, e-Everything és a könnyen tanulható Power BI integrálása teljes mértékben egybevág, melyek együtt a CRM Online-nal már ERP rendszerként is képesek működni.