Adott a feladat. Van egy napszítta piros narancssárga, itt-ott rohadó, mondhatni ütött-kopott, gigantikusan nagy Volvó kombid (Volvo 245GL). Piaci értéke nagyjából 250-500 000 Ft között mozog állapottól függően, de inkább az árazási intervallum alsó felében gondolkodva. El kell adnod. Mit csinálsz?
- Beadod egy sóderral murvával leterített autókereskedésbe, aki jutányos havidíjért árusítja az autódat a végtelenségig a többi ott fellelhető rommal egyetemben, és ha véletlenül eladja, csinos jutalékkal rövidít meg. Biztos bukás, ha eddig nem volt ötösöd a lottón, nem lesz szerencséd.
- Feladsz egy hirdetést valami hirdetési újságba, vagy egyszerre többe. Kőkorszaki módszer, ha szerencséd van, beletalálsz valami lelkes fiatal családapába, akinek sok pénze nincsen, és nem ijed meg egy ilyen monstrumtól. Mondjuk, ikrei vannak és kell a nagy autó, meg sok szabadideje, hogy javítgassa, ha lerohad, és olvasgat is hirdetési újságokat. Vagy egy idősebb úriemberbe, aki hisz a svéd vas és a régi idők nagyszerűségének eszméjében, és szintén nincsen sok pénze. Vagy csak pusztán őrült. A siker bizonytalan.
- Meghirdeted az ismert webes autós portálokon, apróhirdetési felületeken. Egy fokkal már modernebb elképzelés, jóval több embert fogsz elérni, a siker mégis kérdéses. Egyrészt itt nagyobb lesz a konkurencia is, mert ma mindenki így akar eladni, másrészt rögtön jönnek majd a nepperek meg az autókereskedők, akik jutányos áron beveszik bizományba, adnak rá értékbecslést néhány tízezer forintért, amivel majd milyen jól el lehet adni. A siker még mindig bizonytalan, de legalább az esélyed megnőtt, hogy több lelkes családapa és idős úriember talál rád, vagy olyan is, akit az újsággal már nem érsz el. Pl. egy gyűjtő.
- Egy nagy levegővétellel felrakod valamelyik social media oldalra, ahol van profilod és lehetőség szerint népes baráti köröd vagy követőid. Lehetőleg minél többre, hogy egyrészt a barátaid lássák, másrészt vakul bízva segítőkészségükbe reményeid szerint kumuláltan több száz embernek megosztva azt. Kétségkívül trendkövető módszer, mégsem biztos a siker. Ha éppen van valaki, aki véletlenül a tágabb baráti körben rádöbben, hogy ez élete álma, talán megveszik. Ha nem, nem.
- Leforgatod ezt a videót, felrakod a Youtube-ra. Eladva. Eladva?
Te melyiket választanád? Nyílván a kérdés költői, az ördög ismét a részletekben bújt el. Ha tovább akarod olvasni ezt a cikket, most nézd meg a filmet!
Azontúl, hogy ez egy szemet gyönyörködtető alkotás, professzionálisan kivitelezett munka, elképesztően jó beállásokkal, effektekkel, vágásokkal, nyilván nem tudjuk mindannyian előállítani. A készítője Christoffer Castor, egy reklámvideókkal és filmekkel foglalkozó cég art direktora. Találkozott a véletlen és a szakértelem. Lett belőle egy zseniális apróhirdetés, amit a Youtube-on jelen állás szerint már 1 700 000-en láttak 2014. május 11-i közzététele óta. Közel 10 000-en like-olták, és több mint 1000 komment született a filmre, ami többségében (ameddig olvasni bírtam) az egekbe dicséri. A filmecskét átvette jó pár autós médium, így az ismertsége ugrásszerűen nőtt. Én a Facebookon láttam, ha pedig hozzám napok alatt eljutott a svéd úriembertől, gyanítom, hogy hamar szétrepült a világ minden tájára, ahol a Facebook ismeretes. Az internet tele van azzal, hogy milyen szuper ez a filmecske, interjúk és cikkek végeláthatatlan sora emberünkkel. Hogy mennyi idő alatt tudta eladni, nem tudom. Ha hihetünk az interjúknak, art direktorunk ebédidőben forgatta ezt a spotot két kollégájával, és a komplett utómunka, vágás is néhány órát vett csak igénybe. Na, ebben kételkedem, de jól hangzik. A cikkek nagy része azzal zárul, hogy hiába a jó reklám, még mindig nem adta el Chris barátunk a kocsit. A Youtube oldalon viszont már ott díszeleg nagybetűvel, hogy SOLD! Hát, így kell eladni egy autót. Remélem megjegyezted!
Azt hitted, vége a cikknek. nagyot tévedtél. Most jön a java. Ha megnézed az úriember által feltöltött anyagokat, hirtelen találsz egy újabb filmecskét. Nem ugyanaz, várd meg a hatodik másodpercet!
Tehát, a Volvótól kapott emberünk egy vadonatúj, narancssárga piros, gyönyörű Volvo V60 R-Design T6/AWD csúcsmodellt. Majd leforgatta vele egy –az egyben ugyanazt a videót, némi igazítással a szövegében és a vizuálban. Jelen állás szerint ezt már „csak” 156 000-en nézték meg, hiába, no, a webes közönség is inkább az eredeti ötletet szeretni. Az mindenképpen dicséretes, hogy a Volvo ügyesen állt mellé rögtön a kínálkozó PR lehetőségnek, még akkor is, ha nem lett olyan sikeres végül, mint Van Damme barátunk emlékezetes kamionszörfje a maga 74 milliós nézettségével, amivel a mai napig a Youtube legnézettebb autós témájú filmecskéje. Még van egy ígéretünk Christől, hogy hamarosan jön az új film, amiben az új tulajdonoshoz vezető útját mutatja majd be a matuzsálemnek. Valami miatt úgy érzem, ez már soha nem fog megszületni, de reménykedjünk.
Ahogyan Dsunag Dszi mester, azért én is bizonytalan vagyok. Mi volt ez? Egy zseniálisan kitalált autós apróhirdetés, ami a sors kegyéből világhírűvé vált? Egy cégreklám, amiben a készítő tulajdonképpen saját vállalkozását akarta ismertebbé tenni egy magas színvonalú munkával? Esetleg a Volvo V60 reklámja, és a meghökkentő megoldásoktól sem visszariadó Volvo újabb zseniális PR fogása? Vagy esetleg egyik sem, vagy mindezek egy különös elegye? Nekem nincsen rá határozott válaszom. Ami biztos, hogy Christoffer Castor az eladni kívánt portéka árának sokszorosát zsebelte be a Youtube-tól hirdetési bevétel formájában, így anyagilag biztosan jó döntés volt. Ti mit gondoltok, mi volt ez?