Reklámszakember legyen a talpán, aki képes manapság olyan kampányt kitalálni (és a megrendelővel kifizettetni), amely eladási számokban kifejezett, látványos eredményt produkál. A hazai autóipar persze megpróbál reagálni a válságra, és a reklámügynökségek sem tétlenkednek, de az új autók iránti megcsappant érdeklődés egyértelműen a pénz- és hitelhiánynak tudható be.
Az autós újságíró szakma kívülállók által gyakran irigyelt része az új modellek tesztelése. Ám azt, aki naponta vagy hetente új autóba ül, már nem igazán hozza lázba egy ráncfelvarrt modell vagy egy újabb karosszériaváltozat. Azért a dögös sportkocsik slusszkulcsát ők is elkapkodják egymás orra elől, a bivalyerős autók még képesek egy kis izgalmat csempészni a szürke hétköznapokba. A gazdasági válság majd megoldja a problémát, gondolnánk, hiszen ennyi gyárbezárást és elbocsátást követően csoda, hogy még legördülnek új autók a futószalagról. Újságíró ismerőseim szerint azonban nem nyúlt meg a tervezési fázis, sőt, bármilyen hihetetlenül hangzik, mintha gyorsabban követnék egymást a márkák új modelljei a piacon, a ráncfelvarrásokról nem is beszélve. Talán az újdonság vevőcsalogató varázsában bíznak a gyártók, vagy abban, hogy előbb-utóbb ráhibáznak arra a konstrukcióra és formavilágra, mely előtt leborul az autós szakma, és ha ehhez egy kedvező árat is tudnak párosítani, akkor hömpölyögni fog a tömeg a márkakereskedésekbe. Néhány gyártó jó érzékkel valóban rátapintott valamire (pl. a Fiat 500-as esetében, mely a válság ellenére igencsak kelendő retro-modell), de többségük elkeseredetten figyeli a felére, harmadára zuhanó forgalmat.
Márciusban kevesebb mint 4500 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 55%-kal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az értékesítési adatok alapján a Ford Focus népszerűsége márciusban még töretlen, de ha jobban utánajárunk a dolognak, kiderül, hogy a tavaly megnyert rendőrségi tender dobta meg így a számokat. Év végéig összesen 800 Ford Focust állít csatasorba a hazai rendőrség.
Kishaszon-járművek esetében sem rózsásabb a helyzet, első negyedéves forgalmuk (1724 db) csupán 45%-a a tavalyinak. Még a nagy népszerűségnek örvendő pick-upok eladása is jelentős mértékben csökkent, pedig ezek sokáig jó vételnek számítottak, hiszen a többnyire 4 ajtós és 5 üléses, platós terepjárók haszonjárműnek minősülnek, így nem kell utánuk regisztrációs adót fizetni, és még az áfát is visszaigényelhették tulajdonosaik. De úgy látszik, mindez már kevés ahhoz, hogy ne zuhanjon drasztikusan a forgalom. Míg 2009 első negyedévében 1117 pick-up kelt el, addig idén már csak 276 darab. A tavalyi piacvezető Nissan Navarából az év első három hónapjában mindössze 116 fogyott, Ford Rangerből pedig annyi, hogy alig tenné ki egy fél gimis osztály érettségi ajándékát. Pedig tavaly, az első negyedévben Navarából még 437 db, Rangerből 356 darab talált gazdára.
Visszatérve a személyautókhoz, talán nem meglepő, hogy hazánkban a Dacia Loganek forgalma nem tükrözi az európai mintát. Hiába, a hazai fogyasztók számára rosszul csengő név miatt itthon nem kell a jó áron kínált autó, még akkor sem, ha egyébként magával a kocsival nincs különösebb probléma.
Forrás:
www.vg.hu