Műanyagmentes július, szívószálmentes augusztus, zero waste életmód, fenntarthatóság és környezettudatosság. Olyan dolgok ezek, amik az utóbbi pár évben már azok számára is ismert kifejezésekké váltak, akik soha nem foglalkoztak különösebben környezetvédelemmel. Vajon milyen szerepe van a marketingnek és a cégeknek a környezettudatos életmódra nevelésben és a globális felmelegedés mérséklésében?
Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy a mára kialakult és fenntarthatatlan helyzet elsősorban a rohamos technikai fejlődés és a kapitalizmus szerencsétlen tinder matchének következménye, a megoldásokat viszont mind a másiktól várjuk. A kisember a vállalatoktól, a vállalatok pedig a nekik kedvező számoktól. A politika meg… ahhh… Ami viszont fontos és fel kell ismernünk, az az, hogy azok a bizonyos számok kéz a kézben járnak azzal, hogy mi emberek, pontosan mire is költjük a kemény munkával vagy kevésbé keménnyel megszerzett forintjainkat/dollárjainkat/euróinkat stb… stb… Persze ez a vásárlóerő csak egy aprócska szelet a gazdasági tortában vagy pitében, ízlés kérdése. És valóban, a globális szinten összefonódott vállalati és politikai érdekeknek is hatalmas szerep jut.
DE! Ez a cikk most nem erről szól. Hanem arról, hogy a műanyag poharas Starbucks kávé nem menő. Főleg ha még le is ülsz ott meginni. Helyben. Műanyagból. Not cool. Szerencsére egyre több cég kezdi felismerni ezt a not cool faktort és költ (remélhetőleg) hatalmas összegeket arra, hogy fenntarthatóbbá tegye saját működését. Összerakni egy teljesen új irányú marketingkampányt nem kis pénz, viszont a trendek afelé mutatnak, hogy megéri.
Ha valami túl szép, hogy igaz legyen…
Akkor valószínűleg nem igaz. Ennek ellenére valóban vannak ilyen kezdeményezések. Ilyen volt például, mikor a Zarát is birtokló Inditex nyáron bejelentette, hogy 2025-ig szeretnék több márkájukat is fenntarthatóvá tenni. Tehát úgy tűnik, hogy a marketing gépezet beindult és egyre többen látják meg a piaci lehetőséget a fenntarthatóságban. Az, hogy ezek a vállalások mennyire bizonyulnak 100%-ban igaznak, és hogy a fenntarthatóság hogyan fér össze a növekedéssel és profittal, mint egyébként alapjában véve egymásnak ellentmondó dolgok, az még a jövő zenéje.
Az viszont biztos, hogy vásárlóként igenis hatalmas fegyver van a kezünkben. Minden egyes elköltött fillérünkkel szavazunk arról, hogy milyen világban szeretnénk élni 10-20-30 év múlva. Ha egyre többen adják le szavazatukat a környezet védelme mellett és bojkottálnak olyan márkákat, brandeket, akiknél a társadalmi felelősségvállalás még csak ötlet szinten sem merül fel, úgy egyre közelebb kerülhetünk egy még élhető világhoz. Az éremnek két oldala van, a globális problémáknak pedig körülbelül ezer, de még a legkisebb lépés is több, mint a semmi, és ha a bolygó nem is, de legalább a lelkiismeretünk tiszta marad.
Comments are closed.