Cikksorozatunk előző részeiben már megismerkedhettünk a megtermékenyítő, az átültető és a beoltó fenntarthatósági stratégiákkal. Ebben a cikkünkben zárásképp bemutatjuk a negyedik, legradikálisabb fenntarthatósági stratégiát, a keresztező stratégiát. Csapjunk is bele!
A keresztező stratégia a Goutam Challagalla és Frédéric Dalsace nevéhez köthető, fenntarthatósági stratégiákat leíró mátrixon belül az új piacok és a vásárlók aktív részvételén keresztüli fenntarthatóság metszéspontjában helyezkedik el:
A négy fenntarthatósági stratégia (Forrás: HBR, 2022)
A keresztező stratégia egy új fenntarthatósági cél kitűzését jelenti a márka teljes újrapozicionálása érdekében, új piacokra belépve és a fogyasztók megváltozását is elvárva. Na de lássuk, mit is takar ez részletesebben!
Mi az a keresztező stratégia?
A keresztező stratégia a márka teljes újragondolását foglalja magában: egy új piacra való terjeszkedést jelent egy új fenntarthatósági céllal és a márka újrapozicionálásával. Ezzel pedig együtt jár a fogyasztói magatartás megváltozása is. A keresztező stratégiát azoknak a márkáknak érdemes alkalmaznia, amelyek növekedése lassul vagy megtorpant, vagy eddig nem foglalkoztak kellő gondossággal a társadalmi felelősségvállalással.
Így tett például a mezőgazdasági eszközök forgalmazásával foglalkozó Mahindra Group is, amely a teljes ágazati stratégiáját felforgatta azáltal, hogy a fenntarthatóságot helyezte a középpontba. Ennek részeként 2020 októberében bevezették a Krish-e-t, egy olyan applikációt, amely talajművelő gépek, permetezőgépek és betakarítógépek bérlését teszi lehetővé, valamint tanácsadási, digitális és precíziós gazdálkodási szolgáltatásokat kínál. A termékkínálat kibővítésén túl a Mahindra elérte, hogy vásárlói a több évtizedes földművelési szokásaikat elhagyva a növénytermesztés teljesen új módjait sajátítsák el.
A keresztező stratégia kétségkívül a legkockázatosabb a négy fenntarthatósági stratégia közül, hiszen a márka teljes újrapozicionálását vonja maga után, ugyanakkor alkalmazása jelentős növekedést és fenntarthatósági eredményeket indukálhat.
A fenntartható stratégiák optimalizálása egy hosszú és összetett folyamat. A fenti mátrix viszont nagy segítséget nyújthat egy márka pozicionálásában, illetve az aktuális helyzetének és céljainak megfelelő stratégia megtalálásában. Egy jól megválasztott fenntarthatósági stratégia pedig az üzleti teljesítmény és a versenyképesség növelése mellett elősegítheti az adott márkát a társadalmi felelősségvállalási céljaik elérésében, ezáltal az emberiség érdekeit is szolgálva.
Forrás:
Challagalla, G. – Dalsace, F. (2022): Moving the Needle on Sustainability. Harvard Business Review. https://hbr.org/2022/11/moving-the-needle-on-sustainability (Utoljára megtekintve: 2022. 11. 08.)
Comments are closed.