A fogyasztói döntés és a vásárlás utáni magatartás jelentősen kihat egy adott márka által realizált fenntarthatósági eredményekre. Ez elsőre talán magától értetődőnek tűnhet, ennek ellenére mégis sokan nincsenek tisztában ennek súlyával. De miért is olyan fontos ez?
Manapság az üzleti szférában kulcskérdéssé vált a fenntarthatóság. A fenntarthatósági előnyök elérése érdekében a legtöbb cég jellemzően két stratégiai irány közül választ: az egyik a már létező termékek és folyamatok „zöldebbé” tétele, a másik az új piacok felfedezése a termékkínálat kibővítése által. Ez a két irány ugyanakkor nem veszi kellőképp figyelembe a fenntarthatóság talán legmeghatározóbb tényezőjét, a fogyasztói magatartást.
Hogyan függ össze a fogyasztói magatartás a fenntarthatósági eredményekkel?
A fogyasztói magatartás Goutam Challagalla és Frédéric Dalsace, az IMD professzorai szerint két módon járulhat hozzá a fenntarthatósághoz.
Az első eset az, amikor a fogyasztó egyetlen feladata a termék megvásárlása. Számos vállalat a termékeik, ellátási láncaik és működésük környezeti, illetve társadalmi teljesítményének a fejlesztésével valósítja meg fenntarthatósági törekvéseit. Ilyen lehet például a tisztább vásárlási folyamatok alkalmazása vagy a Fair Trade tanúsítvánnyal rendelkező beszállítók szerződtetése. Ebben az esetben a fenntarthatósági előnyök akkor jelentkeznek, amikor a fogyasztók meghozzák a vásárlási döntést. Ezt nevezzük vásárláson keresztüli fenntarthatóságnak.
A másik eset pedig az, amikor a fenntarthatósági előnyök a vásárlók használati szokásaitól függenek. Erre példa többek között a mosogatógép “öko” üzemmódban való működtetése vagy az alumínium kávékapszulák újrahasznosítása. Ilyenkor a márkáknak képesnek kell lennie a vásárlás utáni fogyasztói magatartás befolyásolására, ezt hívjuk részvételen keresztüli fenntarthatóságnak. Az erre alapuló fenntarthatósági stratégiák általában több kihívást rejtenek magukban, ugyanakkor a fenntarthatóság terén elért eredmények jelentős javulását garantálhatják.
A fenti két irányhoz azonban nem minden stratégia passzol. Ha érdekel, hogyan választhatod ki a márkádhoz megfelelő fenntarthatósági stratégiát, tarts velünk következő cikkünkben is!
Forrás:
Challagalla, G. – Dalsace, F. (2022): Moving the Needle on Sustainability. Harvard Business Review. https://hbr.org/2022/11/moving-the-needle-on-sustainability (Utoljára megtekintve: 2022. 11. 08.)
Comments are closed.