Az utóbbi években egyre általánosabb jelenséggé vált, hogy a vállalatok fenntarthatósági törekvéseik eléréséhez konkrét stratégiát is kijelölnek. A legtöbb ilyen jellegű kezdeményezés viszont a meglévő termékek és szolgáltatások fejlesztésén vagy az új piacok szerzésén alapul, miközben nem helyeződik kellő hangsúly a fogyasztók szerepére a fenntarthatósági eredmények realizálásában. Ezt kiküszöbölendő, az IMD Business School két professzora előállt egy új koncepcióval, máris mutatjuk, mivel!
Goutam Challagalla és Frédéric Dalsace a Harvard Business Review-ban mutatták be új koncepciójukat: egy keretrendszert, amely olyan fenntarthatósági stratégiák kialakítását segíti, amelyek egyszerre veszik figyelembe a piacokat és a vásárlói engagementet. Ezt egy 2×2-es mátrix formájában szemléltették, melyben jól körülhatárolható négy különböző fenntarthatósági stratégia: a „megtermékenyítő”, az „átültető”, a „beoltó” és a „keresztező” stratégia. Ezek egymáshoz való viszonyát a lenti ábra szemlélteti:
A négy fenntarthatósági stratégia (Forrás: HBR, 2022)
Cikksorozatunkban a fenti stratégiákat fogjuk részletesebben is bemutatni. Kezdjük is az elején!
Mi az a megtermékenyítő stratégia?
Megtermékenyítő stratégia alatt értendő az, amikor egy márka a meglévő piacán marad, de úgymond fenntarthatósági „tápanyagot” ad egy termékhez vagy szolgáltatáshoz. A vásárló egyetlen feladata így tehát az, hogy megvegye a terméket. Ez a stratégia akkor a legelőnyösebb, ha a termékjellemzők vagy az ellátási lánc megváltoztatása ígéri a legtöbb nyereséget. A megtermékenyítő stratégia mellett szól az is, hogy ez a legkönnyebben bevezethető és kiterjeszthető stratégia a fenti négy közül. Ide sorolható például a Carlsberg sörfőzde 2018-ban bevezetett csomagolórendszere, amely egy speciális ragasztóval rögzíti egymáshoz a sörösdobozokat, így éves szinten akár több mint ezer tonna műanyaghulladék keletkezése akadályozható meg.
A megtermékenyítő stratégia ugyanakkor lehetőséget adhat az opportunizmusra is. Az ezt a stratégiát követő vállalatoknak ezért különös figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a fenntarthatósági vállalásaik valósak és teljesíthetőek legyenek, különben ellentétes hatást érhetnek el.
A megtermékenyítő stratégia tehát könnyen alkalmazható, de figyelnünk kell a márkával való összhang megtartására. Ha szeretnéd megismerni a többi stratégiát is, tarts velünk következő cikkünkben is!
Forrás:
Challagalla, G. – Dalsace, F. (2022): Moving the Needle on Sustainability. Harvard Business Review. https://hbr.org/2022/11/moving-the-needle-on-sustainability (Utoljára megtekintve: 2022. 11. 08.)
Comments are closed.