Goutam Challagalla és Frédéric Dalsace létrehozott egy új keretrendszert, amely négy fenntarthatósági stratégiát különböztet meg a meglévő vagy új piacok, illetve a vásárlói engagement dimenziói alapján.A vásárláson keresztüli fenntarthatóságra épülő stratégiák közül előző cikkünkben a megtermékenyítő stratégiát már bemutattuk, most pedig az átültető stratégiával fogunk foglalkozni. Csapjunk is bele!
Az IMD Business School professzorai által megalkotott 2×2-es mátrixon belül az új piac(ok) és a vásárláson keresztüli fenntarthatóság metszetében helyezkedik el az átültető stratégia:
A négy fenntarthatósági stratégia (Forrás: HBR, 2022)
Mi az az átültető stratégia?
Az átültető stratégia lényege az új fogyasztói igények kielégítése, a már meglévő fenntartható termékek és szolgáltatások szomszédos piacokra történő bevezetésével. Ezt a stratégiát leginkább azoknak a márkáknak érdemes választania, amelyek a legnagyobb fenntarthatósági nyereséget a vásárlói igények szélesebb körére való összpontosítással érhetik el.
A termék vagy szolgáltatás megvásárlásából származó fenntarthatósági előnyöknek viszont ugyanolyan fontosnak kell lennie a fogyasztók számára, mint más megkülönböztető tényezőknek, például a kényelemnek, az árnak és a teljesítménynek. Egy globális energiatechnológiai vállalat, a Schneider Electric például hasonló elvet követett, amikor a hagyományos villamosenergia-elosztási termékektől (pl. megszakítók) az energiatakarékos piac felé fordult. A cég már a 2000-es évek elején felismerte karboncsökkentés jelentőségét és egy alapvetően új értékteremtésbe kezdett B2B szinten, többek között okostermosztátok értékesítésével. Ennek eredményeképp a Schneider értékesítései több mint kétszeresére nőttek az elmúlt 15 évben, a tőzsdepiaci ára pedig megnégyszereződött.
Az átültető stratégia esetében egy dologra érdemes figyelni, mégpedig arra, hogy a versenytársak is viszonylag könnyen előállhatnak nagyobb fenntarthatósági előnyökkel járó termékekkel / szolgáltatásokkal. Összességében ugyan ez a megtermékenyítő stratégiánál egy kicsivel kockázatosabb stratégiai irány, de – a Schneider példájából is láthatóan – jelentős nyereségnövelési lehetőségeket hordoz magában.
Forrás:
Challagalla, G. – Dalsace, F. (2022): Moving the Needle on Sustainability. Harvard Business Review. https://hbr.org/2022/11/moving-the-needle-on-sustainability (Utoljára megtekintve: 2022. 11. 08.)
Comments are closed.