A válságot követően lepkehálóval vadásznak a bankok a potenciális ügyfelekre. A hitel az egyik legrettegettebb szóvá vált a magyar lakosság körében, ezért a pénzintézetek különböző kedvezményekkel próbálják vonzóbbá tenni hitelkártyáikat. Ám nem volt ez mindig így!
A válság előtt viszonylag sok hitelkártya talált gazdára, vagy úgy, hogy az emberekben megfogalmazódott az igény iránta, és önként jelentkeztek, vagy úgy, hogy a bankok kérés nélkül postázták számukra a plasztikot, amit telefonon lehetett aktiválni. Aki tudatosan nyúlt a hitelkártyához, az többnyire a rendeltetésszerű használatával is tisztában volt. Aki viszont kéretlenül kapta, az könnyen megrészegedett a lehetőség, pontosabban az 100-200 000 forintos hitelkeret láttán. Itt van Amerika! Az apróbetűs rész meg kit érdekel! És már mentek is az ATM-hez, hogy minél előbb kézzel fogható bizonyítékot szerezzenek arról, hogy nem álmodják mindezt. Fogalmuk sem volt róla, hogy a készpénzfelvétel mennyire drága manőver, ráadásul a hitelkártyák döntő többségénél a felvett összeget azonnal kamat terheli. Sokan azzal sem voltak tisztában, hogy a hitelkártyás vásárlások ellenértékét célszerű a kamatmentes időszak (ált. 40-50 nap) lejárta előtt visszafizetni, különben elkezd ketyegni a kamat, aminek THM-ben kifejezett mértéke barátságtalanul magas (38-52% körüli). Tömegeket sodort adósságspirálba a sok, meggondolatlan készpénzfelvétel, az ész nélküli költekezés és a türelmi időszak figyelmen kívül hagyása. Az impulzusvásárlók mellett magas volt azoknak az aránya, akik napi megélhetési vagy rezsiköltségeik kiegyenlítésére használták hitelkártyájukat, mert ez egyszerűbb volt, mint a rokonságtól pénzt kérni. Csak hát hiányzott a fedezet. Aki tudott, még idejében megszabadult tetemessé duzzadt hitelkártya-tartozástól egy kedvezőbb kamatozású személyi kölcsön felvételével.
A válság gazdaságra, munkaerőpiacra gyakorolt hatását nem kell bemutatni. 2008 és 2010 első féléve között több mint félmillióval csökkent az itthon forgalomban lévő hitelkártyák száma. Szerencsére a bankok felismerték az edukáció fontosságát, tudják, hogy csak úgy nyerhetik vissza az emberek bizalmát, ha minden részletre kiterjedően tájékoztatják őket, és felhívják a figyelmet az ésszerű kártyahasználatra (erre kiváló eszköz például a direct mail). Ám ettől még nem lesznek kelendőbbek a hitelkártyák, ezért a pénzintézetek igyekeznek különböző akciókkal, kedvezményekkel, nyereményjátékokkal igyekeznek vonzóbbá tenni termékeiket. Ha játék, akkor általában az nyer, aki a legtöbb kártyás vásárlást bonyolítja az adott időszakban. Ha kedvezmény, akkor mondjuk engednek a kártya éves díjából, de olyan pénzintézetek is akadnak, akik a hitelkártyás vásárlások összegének bizonyos százalékát visszatérítik. A minap az Erste rukkolt elő egy konstrukcióval, melynek lényege, hogy a költések 1%-a alapból visszajár, ezen felül nyolc üzletkategóriából háromban ennél nagyobb, 4%-os visszatérítésre számíthatnak az ügyfelek. Az egy százalékért valószínűleg nem fogják egymást ölni az emberek, a 4% már figyelemreméltóbb, azonban az üzletkategóriák között nem szerepelnek a népszerű hipermarketek. Tankolni viszont mehetünk, de ott meg felső összeghatárt állapítottak meg, havi 30 000 Ft-ban limitálják a 4%-os visszatérítésre jogosult összeget. Ha jobban belegondolunk, egy átlagcsalád kiadásainak körülbelül a felét a rezsi-, a másik felét az élelmiszer- és benzinköltség teszi ki (az első kettő esetében csak 1% visszatérítés jár), tehát pl. 100 000 forintos költéssel számolva ez havi 1-2000 Ft nyereséget jelent. A Raiffeisennél a vásárlások 2%-a jár vissza (maximum havi 10 000 Ft), de ehhez havi félmilliót kéne költeni. 100 000 forintos havi költéssel számolva az éves megtakarítás 24 000 Ft. A CitiBanknál repülőjegyre váltható bónuszpontokkal, illetve 1-3%-os jóváírással csalogatják a potenciális ügyfeleket.
Akinek nincs szüksége hitelkártyára, az valószínűleg havi 1-2000 forint nyereségért sem gondolja ezt másként, aki viszont az „előbb költök, később fizetek” elvet vallja, és ügyel a határidőkre, az valószínűleg szimpátia alapján fog bankot és hitelkártyát választani, hiszen az ajánlatok félelmetesen hasonlóak.
Forrás: www.mfor.hu