A digitális világ rohamos fejlődésével egyre fontosabb téma a fiatalok médiafogyasztási szokásai és a felelős médiahasználat.
A Gyermekmentő Szolgálat felmérése* szerint a fiatalok egyre korábban kezdik használni a digitális eszközöket. A szülők viszont csak kevéssé vesznek részt a gyermekek médiahasználatában. Az aktív és érdemi szülői jelenlét hiányzik, vagy leginkább csak a televízió és az internet előtt töltött idő korlátozásában merül ki. A kortárs kapcsolatok jelentősége viszont egyre nő, a fiatalok a digitális világban döntően a saját, illetve az ismerőseiken keresztül szerzik tapasztalataikat.
Az iskolai oktatásban az előző felmérésekhez képest megnőtt a médiával foglalkozó ismeretek súlya, ezek azonban döntően csak az internetbiztonsággal kapcsolatos tudnivalókra korlátozódnak. Hiányoznak például az oktatott ismeretek köréből a közösségi oldalakkal, az online térben való viselkedéskultúrával kapcsolatos kézzelfogható, gyakorlati tudás és készségek.
A fiatalok többsége szabadidejét a televízió és az internet között osztja meg, ezek sorrendjében és fontosságában azonban jelentős különbségek vannak a különböző csoportok között. Minden negyedik fiatal nagyon intenzíven, napi szinten használja az internetet. Sokan vannak, akiknél viszont továbbra is a televízió a legfontosabb médium.
2014-ben a Médiaunió Alapítvány kampányának témája volt a felelős médiahasználat, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyerekeket nem várt, vagy nem nekik szóló hatások érik, és arra is, hogy a virtuális világban ugyanúgy segítenünk kell a kiskorúakat eligazodni, mint a valós életben. Ennek érdekében fontos a bevon(ód)ás, a tudatos nevelésre való felhívás.
A Médiaunió Alapítvány a ’Neked8?’ kampány aloldalán osztotta meg hasznos tippjeit a témában szülőkkel, tanárokkal és diákokkal is.
De mit tehet például egy tartalomszolgáltató annak érdekében, hogy a fiatalok csak nekik szóló tartalommal találkozzanak?
A BBC nemrég megerősítette, hogy jövőre elkészíti az iPlayer kifejezetten gyerekeknek szóló verzióját, mely elérhető lesz iPad és Android tableteken és megkönnyíti majd a fiatalok számára a gyerekbarát televíziós tartalom kiválasztását a CBBC és a CBeeies adókon, valamint blokkolja a számukra nem ajánlott műsorokat.
*A kutatás a 12-13 éves általános és 16-17 éves középiskolások médiahasználati szokásait vizsgálja, 2000 fős minta alapján, amit kvalitatív kutatások egészítenek ki.
Forrás: digitalhungary.hu; mediaunio.hu; mediainfo.hu